Verzamelwet Wlz 2020

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Hilversum
Datum 4 september 2020

Vraag1

Wilt u reageren op voorliggend wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.

Ik ga in deze internetconsultatie alleen in op het onderwerp cliëntondersteuning.
De naderende overgang naar de Wlz roept bij cliënten en hun naasten veel vragen op. “Kan ik dan nog wel thuis blijven wonen, kan ik mijn huidige zorgverleners behouden, kan ik dan nog wel in de buurt van mijn familie wonen, is het nodig en verstandig om een indicatie aan te vragen en hoe moet dat dan?”
Cliëntondersteuning door een Wlz gefinancierde cliëntondersteuner in het stadium vóórdat een cliënt een Wlz-indicatie heeft is voor veel cliënten zeer welkom. De kennis die deze cliëntondersteuners hebben van de Wlz helpt bij verduidelijking en bij het maken van keuzes.

Vraag2

Bereikt het wetsvoorstel effectief het beoogde doel?

Een aanstaande toegang tot de WLZ gaat vaak samen met verminderde zelfstandigheid. Er is behoefte aan informatie en uitleg over indicaties, zorg in natura (ZIN) en pgb, over thuis wonen met WLZ of in een instelling en over de eigen bijdrage. Juist bij de overgang van andere zorgdomeinen naar WLZ zijn er een aantal belangrijke onderwerpen en kritische momenten zoals bijvoorbeeld het – op tijd- vinden van zorgverleners of een passende woonlocatie.

Het is zeker efficiënter in de praktijk om cliëntondersteuning in te zetten voorafgaand aan de Wlz-indicatie door de Wlz-cliëntondersteuner. Dit betekent wel dat er voldoende budget moet zijn voor WLZ cliëntondersteuning. Er is al een toenemende vraag naar cliëntondersteuning in de WLZ.
De WLZ cliëntondersteuner ondersteunt de cliënt bij aanvraag in de contacten met CIZ, SVB, het CAK en het zorgkantoor en in de overgang van WMO/ZVW naar WLZ waardoor miscommunicatie met instanties en onjuiste aannames worden voorkomen. Er is vanuit cliëntondersteuning actieve hulp bij het vinden van thuiszorg of bij inschrijving bij een passende instelling en wachtlijstinfo waardoor de wens van de cliënt zoveel mogelijk kan worden gevolgd.

Vraag3

Kan de toelichting bij het voorstel worden verbeterd?
-