VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap

Reactie

Naam Zorgbelang Brabant (mr GHFAM Conradi)
Plaats Tilburg
Datum 16 augustus 2013

Vraag1

Het kabinet is van mening dat de ratificatie van het Verdrag een belangrijke bijdrage zal leveren aan het realiseren van de inclusieve samenleving. Voor het realiseren van de inclusieve samenleving is ook van belang om in overeenstemming met artikel 8 van het verdrag de bewustwording ten aanzien van personen met een handicap te bevorderen. Het gaat hier om het bevorderen van de bewustwording van de capaciteiten van personen met een handicap en de bijdragen die zij leveren aan de samenleving. Ook gaat het om het bevorderen van de bewustwording van de belemmeringen, de drempels die personen met een handicap in de samenleving tegenkomen en die hen beletten volledig en op voet van gelijkheid met anderen in de samenleving te participeren.
Kunt u aangeven hoe de bewustwording ten aanzien van personen met een handicap kan worden bevorderd? Kunt u aangeven welke bijdrage u levert aan het bevorderen van de bewustwording en of deze bijdrage zich leent om breed toe te passen?
Door aandacht te geven en te blijven geven aan het belang van een inclusieve samenleving: aan het belang van iedereen om erbij te horen, het recht om er bij te horen vanaf het eerste begin (gezin, school) tot aan arbeid, hobby etc en gezondheid, tot aan de laatste periode. Het is voor de samenleving meerwaarde dat iedereen erbij hoort, dat je zorgt voor goede ondersteuning voor iedereen om er ook echt goed bij te horen. Dat kan lokaal (uitgangspunt WMO) en soms moet er specifieke kennis worden ingezet.
Start op school: daar leren kinderen met elkaar omgaan en die les nemen ze de rest van hun leven mee. Daar start het leren dat ook mensen met een beperking/handicap erbij horen en dat betekent dat je ze overal tegenkomt: in je vrije tijd, in je wijk/woonomgeving, op school en later ook in je werk.
Vanuit de Coalitie voor Inclusie ben ik betrokken geweest bij de werkconferentie in Noord-Brabant. Verder werken we vanuit Zorgbelang Brabant aan verdere bewustwording, integratie en verbinding van bijeenkomsten en partijen waarin we steeds opkomen voor kwetsbare mensen, mensen met een beperking en waarin we laten zien waar hun kwaliteiten liggen. De verbinding zoeken we door steeds af te gaan van het bijzondere maar meer algemeen te kijken hoe je kunt laten zien dat mensen met welke beperking dan ook een goede bijdrage kunnen leveren aan onze samenleving.
In de komende periode zal er gewerkt worden aan kwartiermaken (kwartiermakendag op 28-09), een een bijeenkomst op 11 december waar het gaat over onderwijs - arbeid en sociale netwerken in het kader van inclusie en zullen we dit thema ook behandelen op een bijeenkomst op 28 december waarvoor de eerste contouren in de steigers staan.
Waar wij kunnen (uiteraard vanuit de Coalitie voor Inclusie maar zeer zeker ook vanuit Zorgbelang Brabant) zullen wij inclusie, het VN verdrag onder de aandacht brengen. Als het gaat over empowerment van patiënten en cliënten (burgers met een beperking/kwetsbare burgers) is dit verdrag en het feit dat het geratificeerd gaat worden een steun in de rug voor ons werk.
Uiteraard proberen wij zo te werken (en dat probeer ik persoonlijk dus ook te doen) dat we samenwerken en werken op een wijze die breed toepasbaar is. Daarbij is bewustwording een eerste en hele belangrijke voorwaarde om vervolgens verder te werken.
Wij werken graag mee aan deze ontwikkeling!

Vraag2

Volgens het Verdrag kunnen de Staten geleidelijk aan de verwezenlijking van de economische, sociale en culturele rechten uit het Verdrag werken. Staten hebben hierbij een grote mate van beleidsvrijheid. Ook in het Regeerakkoord van 2012 “Bruggen slaan” wordt uitgegaan van een geleidelijke tenuitvoerbrenging van het Verdrag. Bij de vraag hoe aan die geleidelijke tenuitvoerbrenging in de loop der tijd vorm zal worden gegeven, spelen het stellen van prioriteiten en budgettaire overwegingen vanzelfsprekend een belangrijke rol. Uitgaande hiervan, kunt u aangeven wat voor u een prioriteit is en hoe aan een eventuele investering op dat punt het beste vormgegeven kan worden?
In het vorige blokje heb ik aangegeven dat we een bijeenkomst gaan organiseren op 11 december. Daarin spelen de thema's een rol die naar mijn mening prioriteit moeten hebben (hoewel je de andere onderwerpen niet mag laten zitten, alles grijpt in elkaar!). Waar het gaat om onderwijs zijn we met Passend Onderwijs een goede richting op aan het gaan als we tenminste blijven streven naar zo inclusief mogelijk. Maar doe het in stapjes, niet gaan hollen want dan maak je slachtoffers. Die stapjes zijn soms klein en soms zie je mooie dingen groeien. Maar het start bij bewustwording met samen leren: op school leer je met en van elkaar, wat je daar niet leert kost later altijd meer moeite. Dus het moet daar beginnen met gewoon omgaan en leren omgaan met kinderen met en zonder beperking. Als kinderen het daar leren, daar de afspraken maken om met elkaar om te gaan in de vrije tijd dan komt de stap om samen te werken daar als vanzelf achteraan. Dat vraagt wat extra van de omgeving, dus is het goed om in te zetten op sociale netwerken. Daarom kiezen we voor die thema's. (hierbij direct de uitnodiging om als er meegedacht kan worden vanuit het ministerie wij/ik daar uiteraard erg blij mee zijn).
Investeer in scholen en in de opleiding van leraren. Als je leraar wilt worden dan doe je dat omdat je KINDEREN iets wilt leren, en dan niet met het onderscheid "gewone" kinderen en kinderen met een beperking.. NEE je wilt ALLE kinderen iets leren. Je wilt er dus zijn voor ALLE kinderen. (Wat niet wil zeggen dat iedereen maar met alle kinderen om kan gaan, dus bouw aan een team wat divers is, waarin leraren die met trage kinderen goed om kunnen gaan en leraren die juist de 'stuiterballen" prachtig vinden en daar hun passie vinden.) Maar als je kiest voor het vak van leraar, dan kies je er in de volle omvang voor. Kan overigens ook betekenen dat je moet werken aan de verbetering van het imago van leraar.. immers waar we staan hebben we uiteindelijk allemaal aan onderwijs (op welke manier dan ook) grotendeels te danken.
Met de goede start daar, liggen de kansen voor integratie/inclusie in de andere gebieden (vrije tijd, sport, cultuur, arbeid etc) in het verschiet.
In het veld van onderwijs zijn er heel veel verstandige mensen die hiermee aan de slag kunnen, ik wil hier alleen een lans voor hen breken.