VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap

Reactie

Naam St. Onder Dak Gehandicaptenberaad Dronten (J. Koopman)
Plaats Dronten
Datum 6 augustus 2013

Vraag1

Het kabinet is van mening dat de ratificatie van het Verdrag een belangrijke bijdrage zal leveren aan het realiseren van de inclusieve samenleving. Voor het realiseren van de inclusieve samenleving is ook van belang om in overeenstemming met artikel 8 van het verdrag de bewustwording ten aanzien van personen met een handicap te bevorderen. Het gaat hier om het bevorderen van de bewustwording van de capaciteiten van personen met een handicap en de bijdragen die zij leveren aan de samenleving. Ook gaat het om het bevorderen van de bewustwording van de belemmeringen, de drempels die personen met een handicap in de samenleving tegenkomen en die hen beletten volledig en op voet van gelijkheid met anderen in de samenleving te participeren.
Kunt u aangeven hoe de bewustwording ten aanzien van personen met een handicap kan worden bevorderd? Kunt u aangeven welke bijdrage u levert aan het bevorderen van de bewustwording en of deze bijdrage zich leent om breed toe te passen?
Veel ontmoetingen tussen mensen met en zonder beperking bevorderen de bewustwording. Kinderen zonder beperking weten vaak niet eens, dat hun leuke speelplek niet toegankelijk is voor kinderen met een beperking. Volwassenen staan er vaak niet bij stil, dat een gebouw te onoverzichtelijk kan zijn voor mensen met verstandelijke beperking en dat een hol klinkend gebouw onbruikbaar is voor iemand met een blindenstok.
Zelf ben ik voorzitter van een gehandicaptenorganisatie, die o.a. voorlichting op scholen verzorgt. Kinderen kunnen dan spelenderwijs geconfronteerd worden met beperkingen als zij een opdracht proberen uit te voeren.
Zulke lessen zijn vrijblijvend, maar eigenlijk zou iedere basisschool en elke vorm van voortgezet onderwijs zulke bewustwordingslessen moeten hebben.
Voorbeeld: mijn oude middelbare school is voor mij niet toegankelijk, zodat ik nooit naar reünies toe kan. Voel mij flink buitengesloten, letterlijk en figuurlijk. Waarom bestaan er nog ontoegankelijke scholen?
Omdat mensen niet snappen, dat ook gehandicapten kunnen en willen leren?

Vraag2

Volgens het Verdrag kunnen de Staten geleidelijk aan de verwezenlijking van de economische, sociale en culturele rechten uit het Verdrag werken. Staten hebben hierbij een grote mate van beleidsvrijheid. Ook in het Regeerakkoord van 2012 “Bruggen slaan” wordt uitgegaan van een geleidelijke tenuitvoerbrenging van het Verdrag. Bij de vraag hoe aan die geleidelijke tenuitvoerbrenging in de loop der tijd vorm zal worden gegeven, spelen het stellen van prioriteiten en budgettaire overwegingen vanzelfsprekend een belangrijke rol. Uitgaande hiervan, kunt u aangeven wat voor u een prioriteit is en hoe aan een eventuele investering op dat punt het beste vormgegeven kan worden?
Er wordt veel geld geïnvesteerd in toegankelijk openbaar vervoer. Toch kan ik met mijn scootmobiel nog steeds niet zelfstandig een trein in en uit. Ook niet op nieuwe stations met nieuwe treinen. Bussen zijn verboden terrein voor scootmobiel. Investeer dus óf in ECHT aangepast vervoer óf investeer in het speciaal vervoer, zodat we weer meer dan 450 kilometer per jaar kunnen reizen zonder failliet te gaan.