Wijziging van Warenwetregelgeving in verband met de aanwijzing van schadelijke stoffen in voedingssupplementen en kruidenpreparaten
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
20 maart 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op deze regeling? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden. U kunt tot en met 24 maart 2025 reageren.
Mijn belangrijkste bezwaar is dat de beoordelende instanties (NVWA en het RIVM) de traditionele bereidingswijze van kruiden niet meenemen in hun beoordeling. Daarmee worden de Chinese kruiden te kort gedaan. Kenmerkend voor de Chinese geneeskunde is dat ze weinig/niet met enkelvoudige kruiden werken maar met kruidenformules. Sommige kruiden kunnen toxische eigenschappen hebben, maar verliezen die door een speciale bereiding of door specifieke combinatie met andere kruiden. We willen de focus niet primair hebben op toxiciteit. Het is de bereidingswijze, de toepassing en de dosering die van invloed zijn op het al dan niet veilig gebruik van kruiden, waarbij rekening gehouden wordt met traditionele toepassing.
In 2012 is op een Regulier Overleg Warenwet (ROW) overleg voorgesteld om een commissie van experts samen te stellen die zou moeten bestaan uit farmacognosten, kruidenexperts uit het klinische veld, en kruidenexperts uit de industriële sector, naast de RIVM toxicologen en andere betrokkenen (VWS, NVVA). Dit is niet gebeurd. Laat deze commissie alsnog samengesteld worden zodat er met meer kennis samen met de verschillende partijen een besluit over de lijsten genomen kan worden.
De huidige procedure creëert de mogelijkheid de lijst van verboden kruiden en schimmels aan te vullen zonder tussenkomst van de Tweede Kamer. Hier maak ik mij zorgen over. In de besluiten wordt de grondslag gecreëerd om bij ministeriële regeling stoffen, planten en schimmels aan te wijzen die verboden of onder voorwaarden gebruikt kunnen worden in voedingssupplementen en kruidenpreparaten. Door deze nieuwe regeling kan de lijst van verboden kruiden of de lijst van kruiden met restricties groeien zonder dat dit door de Tweede Kamer gaat. In dat licht vraag ik me af hoe het veld bij de nieuwe wetgeving effectief bezwaar kan maken tegen plaatsing op de verschillende lijsten van bepaalde kruiden zonder een gang naar de rechter.
Is handhaving van de oude wetgeving niet te verkiezen boven voorgestelde nieuwe wetgeving?
Ik zou graag zien dat de in 2012 beloofde kleine technische werkgroep, met experts uit het hele veld, betrokken wordt bij nu voorgestelde lijst.