Besluit versterking voorschoolse educatie

Reactie

Naam Kinderopvang Zeeuws Vlaanderen (M. E Carels)
Plaats Breskens
Datum 6 maart 2019

Vraag1

Wat vindt u van de flexibele wijze waarop de urenuitbreiding van het aanbod voorschoolse educatie is uitgewerkt?
Ik vind dit een goede keuze. Hiermee kan Het aantal dagdelen dat kinderen een voorschool bezoeken toenemen naarmate ze ouder worden, oplopend naar het moment dat kinderen instromen in groep 1.

Vraag2

Wat vindt u van de wijze waarop de inzet van een pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie is uitgewerkt?
De inzet van de pedagogisch beleidsmedewerker kan heel goed gecombineerd worden met de inzet van de huidige pedagogisch beleidsmedewerker/coach. De coachingsbehoefte van VE groepen ligt vooral mop dit vlak. 160 uur VE bovenop de huidige regeling voor de beleidsmedewerker / coach wordt erg veel.

Vraag3

Wat vindt u van de wijze waarop het overgangsrecht is uitgewerkt?
Het zou voor de kinderen beter zijn om ook al gebruik te kunnen maken van meer uren VE.

Vraag4

Heeft u nog andere opmerkingen?
Wat ik mis in de regeling is tijd voor de pedagogisch medewerkers om hun VE activiteiten goed voor te bereiden. Doordat er geen tijd is voor de voorbereiding van VE activiteiten laat de uitvoering ook wel eens te wensen over. Pedagogisch medewerkers waarmee ik te maken heb zijn zeer betrokken en gemotiveerd en bereiden vaak in eigen tijd VE activiteiten voor. Op scholen is tijd voor voorbereiding en evaluatie, in de voorschoolse setting ontbreekt de tijd hiervoor vaak.

Wat ik ook mis in de regeling is aandacht voor preventie. Het zou voor alle kinderen vanaf 2 of 2,5 jaar mogelijk moeten zijn om gebruik te kunnen maken van een voorschoolse voorziening. Zo komen alle kinderen in beeld en wordt het mogelijk om kinderen die VE nodig hebben te signaleren. Alle kinderen gratis 2 dagdelen naar de voorschool zou alle kinderen gelijke kansen bieden. Nu vallen er kinderen buiten de boot omdat hun ouders geen geld hebben voor een voorschoolse voorziening.