Regeling bemanning zeeschepen
Reactie
Naam
|
Palaver vof (Eigenaar, zeevarende en DPA M Ververda)
|
Plaats
|
Kampen
|
Datum
|
10 januari 2025
|
Vraag1
U kunt tot en met 10 januari 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u of uw organisatie?
Ja, deze regeling heeft een zeer negatief effect op onze organisatie. Goede bemanning met de juiste papieren, de nodige praktijkervaring, inzet, sociaal onderlegd èn die een heel seizoen kunnen werken, is al jaren steeds moeilijker te vinden. Als deze bemanningseisen (met onduidelijke, dubbele en onnodige cursussen cq bekwaamheidsbewijzen) werkelijk plaats gaan vinden voor schepen < 500GT, zullen er minder mensen gemotiveerd zijn om een carrière in onze bijzondere zeilvloot te ambiëren. Er zal uiteindelijk geen doorstroom meer zijn, waardoor schepen gedwongen verkocht moeten worden. Daarnaast stijgen de personeelskosten nòg meer, wat ons -als kleine organisatie- direct raakt. De afgelopen jaren zijn de loonkosten al enorm gestegen (dus ook de loonheffing, pensioen & crew insurance). Als deze trainingen tìjdens het seizoen plaats moeten vinden, moet er vervanging (dus dubbele loon- en reiskosten) voor de zeevarende gezocht worden, maar ook verblijf- en cursuskosten.
Maar wat veel belangrijker is, is dat ILenT vergeet dat er een aparte regeling mbt bemanningseisen voor schepen <500GT is vastgelegd in het Rbzz. In de reactie van Dhr. Snoek staat dit zeer uitgebreid en toegelicht beschreven. Wij onderschrijven zijn reactie dan ook volledig. Tevens is het erg belangrijk om de uitspraak van de acht (8! -waaronder de onze) beroepsprocedures van de Rechtbank Overijssel af te wachten, er wordt nu tijd en energie -van een heleboel mensen- in de verkeerde zaken gestoken...