Wijziging Participatiewet in verband met categoriale bijzondere bijstand voor alleenverdieners
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Leiden
|
Datum
|
24 maart 2024
|
Vraag1
Wiat vindt u van het voorstel van wet tot wijziging van de Participatiewet in verband met de categoriale bijzondere bijstand voor alleenverdieners?
Ik vind deze wetgeving niet verstandig, gegeven beperkte tekst ruimte zal ik trachten beknopt te zijn met de belangrijkste minpunten:
1. Toeslagen worden per jaar ACHTERAF bekeken, BB is in regel per maand. Dat kan dus niet, hele vreemde gedachte ook achteraf BB terwijl besteedbaar inkomen NU per maand < besteedbaar inkomen bijstand. Die 2 vergelijken kan trouwens helemaal niet, immers Huurtoeslag is mede afhankelijk van hoogte (hier onbekende) huur.
2. Doelgroep t-2 kan helemaal niet, te oude gegevens (je kan gewoon hierdoor WW doelgroep missen). Te complex ook voor gemeenten (onbekend-/oud banknummer, twk mutaties, Eindheffing = ook ICT probleem, peildatum en wat dan tot 2028 (wie levert wat aan na peildatum), controle verhuizing/inkomen partner etc ..).
3. Analyses kloppen niet; (potentiële) klanten weten niet wat zij missen en kloppen dus niet/of juist wel aan, doelgroep WW + Wajong + ZW in beeld?, klant out of the blue een bijstandsbeschikking, hoge regeldruk gemeenten etc ...
4. En heb nog een hele lijst van complexiteiten en problemen, geloof niet dat een gemeente blij wordt van wetgeving.