Vorming Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS)

Reactie

Naam kt wagenaar
Plaats wageningen
Datum 17 februari 2023

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de toelichting.

Wij horen graag van u of u zorgen, aandachtspunten of ideeën heeft over de MRS. Bijvoorbeeld over hoe de MRS bestaande en nieuwe groepen belanghebbenden aan zich kan binden?

De kerntaken, de structuur en het lidmaatschap van de diverse leden van de MRS zijn eerder samen met de betrokken belanghebbenden en omwonenden ontworpen. Een reactie op deze delen leidt mogelijk niet tot een verandering in de regeling.
De heer Van Geel komt tot de conclusie, dat de ORS niet meer functioneert. Zou dit probleem opgelost worden door er een nieuwe naam aan te hangen? De belangen van Schiphol en haar aandeelhouders lopen al lang niet meer parallel met die van de omwonenden. De halsstarrigheid van de Schipholbestuurders om te willen blijven groeien botst steeds luidruchtiger tegen de verontwaardiging en gevoelens van onmacht van de omwonenden.
Participatie voor de bühne wordt door iedere buitenstaander doorgeprikt. Duizenden ingediende zienswijzen worden met een korte, onpersoonlijke, centrale reactie afgedaan. Schiphol bepaalt haar geluidscontouren door gemanipuleerde berekeningen en verklaart daarmee veel inwoners, die verder weg wonend weldegelijk hinder ondervinden, niet-ontvankelijk.
Zolang Schiphol ongeremd invloed kan blijven uitoefenen op het beleid van I&W en zolang de Nederlandse overheid haar zorgplicht tegenover alle burgers van Nederland en tegenover ons klimaat niet serieus neemt, heeft het weer optuigen van een nieuw overlegorgaan m.i. geen enkele zin (behalve dan het "afvinken" van de participatieplicht).
Omdat de MRS een brede maatschappelijke vertegenwoordiging voor staat, zou ik graag de aandacht willen vestigen op de overlast en de milieuschade, die door vliegverkeer wordt veroorzaakt "in de provincie".