Wet versterking waarborgfunctie Awb
Reactie
Naam | M.D. Kubin |
---|---|
Plaats | Hoevelaken |
Datum | 27 juli 2024 |
Vraag1
Op grond van de nu geldende bepalingen van de Awb moeten bestuursorganen in bepaalde omstandigheden belanghebbenden om een zienswijze vragen. Zie de artikelen 4:7 en 4:8 Awb (dit kan ook inhouden telefonisch contact opnemen met betrokkene). De huidige bepalingen in de Awb kennen een uitzondering hierop bij financiële beschikkingen (artikel 4:12 Awb). Omdat onjuiste financiële beschikkingen met een groot nadelig gevolg de bestaanszekerheid van de betrokkene aantasten, is in het wetsvoorstel opgenomen dat bestuursorganen in bepaalde omstandigheden toch om een zienswijze moeten vragen. Tegelijk kunnen bestuursorganen die grote aantallen financiële beschikkingen nemen niet steeds onverkort toepassing geven aan de artikelen 4:7 en 4:8 Awb.De voorgestelde wijziging van artikel 4:12 Awb beoogt hierin het evenwicht te vinden.
Vraag: Bent u van mening dat het met deze wijziging voldoende duidelijk is wanneer bestuursorganen een zienswijze moeten vragen over een financieel besluit? Ziet u nog andere mogelijkheden om in de wet in te kaderen wanneer een zienswijze moet worden gevraagd (bijvoorbeeld via een drempelbedrag of het uitsluiten van processen die zich baseren op op andere wijze geverifieerde registraties)?
Ik ben erg verheugd om te zien dat signalen vanuit burgers serieus worden genomen, en dat bepaalde problematiek erkend wordt in de nieuwe wetgeving.
Ik ben wel bang, dat bepalingen en begrippen zoals 'dienstbaar' wellicht te breed en te vaag zijn gedefineerd, en dat dit weer zal leiden tot veel bestuurszaken, na een discussie tussen burger en bestuursorgaan, waarbij de ambtenaar het liever aan de rechter over laat dan zelf willekeur te worden verweten.
Ik zal mijn input opdelen in diverse reacties om het overzichtelijk te houden.
Onderstaande voorstel zou meer concreter een 'inlichtingenplicht' (dienstbaarheid) van een bestuursorgaan met betrekking tot aanvragen/besluiten vastleggen in wet.
Vraag2
Heeft u opmerkingen bij een of meer onderdelen van dit wetsvoorstel? Wat zou u anders willen zien? Wat ontbreekt er naar uw mening?BRIEF 1 COnsult
Verplichte en uitdrukkelijke kennisgeving van de actuele wetgeving en jurisprudentie.
De burger heeft behoefte aan duidelijkheid; openheid en transparantie.
Ik denk dat het volgende in grote mate zou kunnen bijdragen aan een beter bestuur:
Verplichte kennisgeving van de voor de aanvraag geldende wet -en regelgeving, inclusief de geldende verordenen en beleidsregels, maar ook, iets waar de burger totaal geen zicht op heeft: overzicht van adviezen die toezien op sturing van beleidsregels vanuit juridische afdelingen, die met regelmaat adviezen uitbrengen aan het het bestuursorgaan vanuit geldende jurisprudentie.
Denk aan bijvoorbeeld de adviezen die de VNG uitbrengt aan het College. Deze zijn voor de burger 'verstopt'. Pas wanneer het eigenlijk al te laat is wordt de burger hiermee geconfronteerd, tenzij zij zelf actief gaan zoeken (bijna ondoenlijk). Burgers zijn dan genoodzaakt, wanneer iets niet duidelijk is gespecificeerd, om telkens bij alles wat zij doen - bijvoorbeeld in het kader van Participatie erg belangrijk - op elk moment te gaan onderzoeken wat wel/niet kan.
De (algehele) onzekerheid brengt een grote mate van stress, angst en frustratie met zich mee, maar zal ook bijdragen aan meer vraag naar juridische bijstand en meer procedures.
Bestuursorganen zijn vaak behoorlijk laks in het motiveren van hun besluiten, en wijzen vaak niet op jurisprudentie, terwijl zij deze wel toepassen.
Ook daar ontstaat veel frustratie. Het kan zijn dat het bestuursorgaan zich berust op actuele jurisprudentie, die zij wellicht terecht in beschouwing nemen, maar vermelden dit niet in een besluit.
Hierdoor ontstaat iets dat het bestuursorgaan als 'onnodig' procesgedrag ziet, en wellicht te vaak de burger wordt verweten.
Er zou eigenlijk een algemene wet moeten komen in de Awb, die het Bestuursorgaan specifiek verplichten tot een kennisgeving welke wettelijke kaders, inclusief verordeningen en beleidsregels, maar zeker ook jurisprudentie, voor een specifieke aanvraag gelden:
Op het moment van de aanvraag:
een verwijzing (link ) naar de wet -en regelgeving.
Verwijzing naar de adviezen zoals zij uitgebracht worden aan het bestuursorgaan door de juridische afdeling (of bijvoorbeeld een VNG), op basis van jurisprudentie.
Op het moment van het nemen van een besluit:
Verplichten tot het vermelden van alle toegepaste wet -en regelgevingen, en eventueel jurisprudentie, indien daar aan wordt getoetst.