Sectorale waarderingskaders PO/SO/VO/MBO 2017

Reactie

Naam ABBS Elzenhagen (BW Butter)
Plaats Amsterdam
Datum 7 december 2015

Vraag1

Is de inhoud van de kaders herkenbaar voor de doelgroepen?
Ja. Ik vind alleen het woord stake holders niet thuis passen in het jargon. Een school is geen bedrijf, maar een dienst die het recht op onderwijs vorm geeft.

Vraag2

Krijgen alle aspecten die u belangrijk vindt voor de onderwijskwaliteit aandacht in dit kader?
Nee, of het is voor mij niet duidelijk waar de volgende zaken onder vallen :

zelfredzaamheid, presenteren, creativiteit, veerkracht, daadkracht, leiderschap, moed, bescheidenheid en geduld

Vraag3

Wat vindt u van de uitwerkingen en de verantwoording die de inspectie bij elke standaard heeft opgenomen?
Het zou toch mooi zijn als de inspectie de andere aspecten van kwaliteit ook wat passend zou maken.. Dit wordt nl. ook van de scholen verwacht. Het komt wat krom over om scholen te beoordelen via bepaalde standaarden, terwijl er verwacht wordt dat we steeds individueler les gaan geven. Beoordeel scholen wat meer gericht op de visie en uitgangspunten van de betreffende school en doet dat meer in overleg en constructief. Hoe geven scholen kwaliteit aan hun onderwijs waarom kiezen ze voor deze manier? Maak scholen meer eigenaar van hun beoordeling.

Vraag4

Is het onderscheid tussen de eisen met een wettelijke grondslag en de andere aspecten van kwaliteit duidelijk?
ja.