Sectorale waarderingskaders PO/SO/VO/MBO 2017
Reactie
Naam
|
rk basisschool De Trinoom (hm stellinga)
|
Plaats
|
Barendrecht
|
Datum
|
16 december 2015
|
Vraag1
Is de inhoud van de kaders herkenbaar voor de doelgroepen?
Wij zijn blij met de uitwerking zoals beschreven. Waarbij we in het waarderingskader de onderwerpen van het huidige onderzoek terugvinden en tegelijk ook voldoende aandacht zien voor schooleigen ontwikkelingen en ambities.
Vraag2
Krijgen alle aspecten die u belangrijk vindt voor de onderwijskwaliteit aandacht in dit kader?
Voor wat betreft onderwijsresultaten, zien wij voldoende nadruk op twee van de drie gebieden (kwalificatie, socialisatie en zijnsvorming) waar basisonderwijs zich op zou moeten richten. We zien zijnsvorming onvoldoende vertaald in een standaard.
Voor onderwijsproces geldt min of meer hetzelfde zij het dat daar socialisatie en zijnsvorming onvoldoende terugkomt in de standaarden. De basis van leren en ontwikkeling is veiligheid, welbevinden en betrokkenheid. Kinderen kunnen leren daar zelf een bijdrage of invulling aan te geven.
Bij schoolklimaat gaat het om een veilige omgeving voor iedereen. Hierin komen de aspecten socialisatie en zijnsvorming wel terug, maar ze horen niet alleen op deze plek, juist ook in het onderwijsproces.
Vraag3
Wat vindt u van de uitwerkingen en de verantwoording die de inspectie bij elke standaard heeft opgenomen?
Bij onderwijsresultaten past een normering, dat is helder. Wel moet er ruimte zijn om aan te geven waarom de norm in een bepaald geval niet toepasbaar is.
Bij onderwijsproces gaat het om de uitwerking op concreet waarneembaar gedrag op schoolniveau. Hoe ga je dat beoordelen? Een momentopname bij een bezoek geeft een heel subjectief beeld.
Bij schoolklimaat zowel veiligheid als bij ondersteunend en stimulerend schoolklimaat, is het van belang de combinatie te maken met het pedagogisch concept en de populatie van de school.
Vraag4
Is het onderscheid tussen de eisen met een wettelijke grondslag en de andere aspecten van kwaliteit duidelijk?
Ja op zich is dat duidelijk, het is de vraag hoe dat gewogen wordt in de verdere uitwerking.