Sectorale waarderingskaders PO/SO/VO/MBO 2017
Reactie
Naam
|
De Groeiling (Drs. E.E, van Elderen)
|
Plaats
|
Gouda
|
Datum
|
22 december 2015
|
Vraag1
Is de inhoud van de kaders herkenbaar voor de doelgroepen?
ja
Vraag2
Krijgen alle aspecten die u belangrijk vindt voor de onderwijskwaliteit aandacht in dit kader?
ja
Vraag3
Wat vindt u van de uitwerkingen en de verantwoording die de inspectie bij elke standaard heeft opgenomen?
ok
Vraag4
Is het onderscheid tussen de eisen met een wettelijke grondslag en de andere aspecten van kwaliteit duidelijk?
Dit kan mijns inziens nog wat helderder.
Moeite heb ik met
* nadruk op kwaliteitsmanagement. Ik vind dat de inspectie vooral output gericht moet kijken. Kwaliteitsmanagement is een manier om een goede output te waarborgen Mijns inziens gaat het daarbij om een interne aangelegenheid. Pas wanneer de output niet in orde is is het m.i. gerechtvaardigd na te gaan of de interne processen op orde zijn. De invulling van wat onder kwaliteitsmanagement moet worden verstaan is m.i. ook te eenzijdig. Het heeft sterk het karakter van een 'maakbare' wereld d.m.v. formele afspraken en procedures. Er zijn echter meer wegen die naar Rome (=goede onderwijskwaliteit) leiden.
Verder vind ik het heel jammer dat in feite de eisen om een basisarrangement zijn verhoogd nu ook de leerkrachtvaardigheden mee tellen bij de beoordeling. Scholen zullen deze verhoogde eisen ervaren als onrechtvaardig (de eisen worden steeds weer opgetrokken; wanneer is goed een keer goed genoeg?).
Leerkrachtvaardigheden behoren m.i. ook tot de interne processen. Pas aan de orde als de output te wensen over laat.