Sectorale waarderingskaders PO/SO/VO/MBO 2017
Reactie
Naam
|
SPO Utrecht (S de Jong)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
14 december 2015
|
Vraag1
Is de inhoud van de kaders herkenbaar voor de doelgroepen?
Het geschetste kader is m.i. herkenbaar voor PO.
Vraag2
Krijgen alle aspecten die u belangrijk vindt voor de onderwijskwaliteit aandacht in dit kader?
Het kader is m.i. volledig.
Vraag3
Wat vindt u van de uitwerkingen en de verantwoording die de inspectie bij elke standaard heeft opgenomen?
De verantwoording geeft een duidelijke onderbouwing van de uitwerking in de meeste gevallen. Hier en daar vind ik aspecten uit de verantwoording minder duidelijk terug in de uitwerking:
1.1 Hier zou in (het cursieve deel van) de uitwerking de brede cognitieve en niet cognitieve resultaten explicieter terug mogen komen.
1.2 Hier eindigt de uitwerking met de zinsnede "....haalt wat erin zit". M.b.t. sociale vaardigheden, bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie heeft de school m.i. juist iets toe te voegen wat niet per definitie gekoppeld is aan het gegeven 'wat erin zit'.
2.1 In de verantwoording zijn verschillende beschrijvingen zoals 'ontwikkelen van creativiteit' en 'actualiteit in de samenleving' m.i. verhelderend als aanvulling op dat wat in de beschrijving staat benoemd.
2.5 De cursieve uitwerking rond ouders als partners is erg breed omschreven en kent m.i. veel gradaties. Het is hier niet erg concreet wanneer op basis hiervan een 'goed' gegeven zal worden.
Vraag4
Is het onderscheid tussen de eisen met een wettelijke grondslag en de andere aspecten van kwaliteit duidelijk?
Onderscheid is in de inleiding helder gemaakt. Wellicht in uitwerking nog beter duidelijk te maken dan alleen door het cursiveren van delen van de tekst.