Sectorale waarderingskaders PO/SO/VO/MBO 2017

Reactie

Naam Mgr. Zwijsenschool (Internet consultatie primair onderwijs P.J. Krijgsman)
Plaats Kampen.
Datum 7 december 2015

Vraag1

Is de inhoud van de kaders herkenbaar voor de doelgroepen?
Ja, dit is duidelijk geformuleerd, de hoeveelheid eisen waar een school aan moet voldoen onderschrijf ik, maar bij de niet cognitieve ontwikkelingsgebieden is het eveneens van belang dat ook andere partijen participeren.
Scholen krijgen steeds meer werk met het uitspreken van verwachtingen naar ouders om samen die sociale integratie te bereiken.
Ik vind dat de school daar wel eens te veel alleen in staat en dat er maar vanzelfsprekend vanuit gegaan wordt dat een school bepaalde taken op zich neemt.
Het oplossen van maatschappelijke problematiek bij een toch wel substantieel deel van de ouders behoort niet tot de taak van de school, maar de school krijgt hier wel steeds meer mee te maken.
Het toepassen van "Passend onderwijs", juich ik van harte toe, maar je hebt ook te maken met de dagelijkse praktijk van grote groepen waarin al heel veel differentiatie wordt toegepast en waarin het niet zo maar vanzelfsprekend is dat op elk moment elke leerling onderwijs op "Maat", kan krijgen.
Dan denk ik aan een groeiende groep van kinderen met gedragsproblemen. Deze kinderen kunnen wel degelijk het onderwijsleerproces hinderen en daarin zullen scholen gesteund moeten worden.
Ik zie dat op mijn eigen school enorme inspanningen verricht worden en merk in gesprekken met collega scholen dezelfde inspanningen.
Er is een verschuiving gaande van het denken in problemen naar het denken in oplossingen.
Ik vind het een onjuiste conclusie dat er gesteld wordt dat de individuele leerling te kort gedaan wordt.
Ik denk dat de conclusie moet zijn welke middelen en steun heeft een reguliere basisschool nodig om individuele problematiek goed te begeleiden.


Vraag2

Krijgen alle aspecten die u belangrijk vindt voor de onderwijskwaliteit aandacht in dit kader?
Ja, het stellen van hoge doelen spreekt mij erg aan.
Ik merk dat als je je leerlingenpopulatie goed in beeld hebt en tekortkomingen constateert naar aanleiding van je evaluaties het een uitdaging is daar iets mee te gaan doen en niet te zeggen: "Deze kinderen kunnen niet beter".

Vraag3

Wat vindt u van de uitwerkingen en de verantwoording die de inspectie bij elke standaard heeft opgenomen?
Helder.

Vraag4

Is het onderscheid tussen de eisen met een wettelijke grondslag en de andere aspecten van kwaliteit duidelijk?
Ja.