Sectorale waarderingskaders PO/SO/VO/MBO 2017

Reactie

Naam obs de Bonckert (Gérard Zeegers)
Plaats Boxmeer
Datum 11 december 2015

Vraag1

Is de inhoud van de kaders herkenbaar voor de doelgroepen?
Dat vraag ik me af. In de gesprekken die ik voer met schoolleiders kom ik nog veel onwetendheid tegen. Als men niet weet welke de kaders zijn, en dat die nieuwe kaders zijn gebaseerd op de pijlers waarborgen en stimuleren, dan kom ik al niet meer toe op de herkenbaarheid van die kaders.

Vraag2

Krijgen alle aspecten die u belangrijk vindt voor de onderwijskwaliteit aandacht in dit kader?
Niet voldoende en niet op basis van gelijkwaardigheid. Als we spreken over de opdracht van het onderwijs om te werken aan kwalificatie, socialisatie en subjectivering, dan bevreemdt het mij dat er wordt gesproken over 'resultaten' en 'sociale en maatschappelijke competenties'. Daarmee kan het beeld blijven bestaan dat eerst en vooral (een deel van) de cognitieve resultaten het belangrijkste zijn en dat vervolgens, op het tweede plan, ook de sociale competenties er toe doen. Zoek naar meer gelijkwaardigheid.

Vraag3

Wat vindt u van de uitwerkingen en de verantwoording die de inspectie bij elke standaard heeft opgenomen?
Opmerking bij onderwijsaanbod:
Er staat: Het aanbod bereidt de leerlingen voor op vervolgonderwijs en samenleving.
Mijn voorstel: De school bereidt de kinderen voor op het leven zelf.

Vraag4

Is het onderscheid tussen de eisen met een wettelijke grondslag en de andere aspecten van kwaliteit duidelijk?
Dat is een waardevolle toevoeging. Voor mij is die wel duidelijk. Daar zit de ruimte voor een constructief gesprek en partnerschap.