Sectorale waarderingskaders PO/SO/VO/MBO 2017
Reactie
Naam
|
Margaretha Hardenbergschool (J Olijve)
|
Plaats
|
Veendam
|
Datum
|
4 december 2015
|
Vraag1
Is de inhoud van de kaders herkenbaar voor de doelgroepen?
Ja, vind ik wel
V.w.b. relatie onderwijskwaliteit en uitstroomplek (VSO-ZML):
schoolonderwijskwaliteit kan uitstekend zijn, doch lln. kunnen op een niet passende plek terecht komen, als werkgelegenheid of bemiddeling andere (keten)partners onder de maat is.
Vraag2
Krijgen alle aspecten die u belangrijk vindt voor de onderwijskwaliteit aandacht in dit kader?
Ja, met een opmerking over kwalificering:
in het speciaal onderwijs moet het onderwijspersoneel over voldoende kwalificering beschikken, mijn insziens zeker een Hbo-opleiding speciaal onderwijs of master.
Vraag3
Wat vindt u van de uitwerkingen en de verantwoording die de inspectie bij elke standaard heeft opgenomen?
Ik vind de standaardeisen 75 % van de beoogde uitstroomeisen (profiel)
een eerste goede start.
Dat is een beter criterium dan IQ's in het speciaal (ZML) onderwijs.
Verder onderzoek zal heldere beoordelingscriteria over lee/ontwikkelingswinst op allerlei ontwikkelingsdomeinen moeten kunnen opleveren.
Vraag4
Is het onderscheid tussen de eisen met een wettelijke grondslag en de andere aspecten van kwaliteit duidelijk?
Vind ik een mooi uitgangspunt nu.
eerlijk dat de andere aspecten ook worden gezien en een kwalificering krijgen.
mooi uitgangspunt dat scholen worden gestimuleerd ver boven minimumgrens te komen.
Dit principe belonen met minder toezicht en regels.
Ook kan het Ministerie heel goed presterende scholen een bonus te geven.