Waddenzee zonering onbemande luchtvaartuigen
Reactie
Naam | European Microlight Federation (Mr Paul WINDEY) |
---|---|
Plaats | Brussel, België |
Datum | 6 november 2024 |
Vraag1
U kunt tot en met 2 december 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van zowel het besluit als de regeling en de daar bijhorende toelichtingen. We nodigen u uit om onder andere te reageren op de volgende vragen:1. Verwacht u dat de voorgestelde wijzigingen effect hebben op u of uw organisatie en zo ja in welke mate?
2. Wat vindt u van de vijf uitzonderingsgevallen waarin onbemande luchtvaartuigen en drones wel zijn toegestaan?
Het doel om bemande en niet bemande luchtvaartuigen te laten samen opereren in eenzelfde vlieggebied is een mooie ambitie.
In het luchtruim van de Waddeneilanden is er behoorlijk wat algemeen luchtverkeer (vrijetijds en commercieel).
Omwille van veiligheidsredenen lijkt het mij wel belangrijk dat zowel piloten van onbemande als bemande luchtvaartuigen bewust zijn door tijdige ïnformatie van mekaars activiteit - in real time.
Hoe zal dit gerealiseerd worden? Een Notam volstaat geenszins, want piloten van bemande vliegtuigen kunnen drones niet 'zien'. Wordt dit een gebied waar eConspicuity verplicht wordt?
Hopelijk worden dit geen zones waar bemande vliegtuigen niet meer binnen mogen vliegen!