Wijziging van de Warenwetregelgeving attractie- en speeltoestellen 2023

Reactie

Naam Adventure King (Dhr. N.R. Stijger)
Plaats De Lutte
Datum 2 september 2025

Vraag1

Wat vindt u van de wijzigingen van de Warenwetregelgeving attractie- en speeltoestellen 2023?

Wat vindt u van de wijziging van de bijbehorende beleidsregel?

Indien u uitvoeringsproblemen voorziet ten aanzien van deze wijzigingen, wilt u hierbij dan een korte toelichting geven?
Geachte heer/mevrouw,

Namens Adventure King reageren wij op de voorgestelde wijziging van de Warenwetregeling Attractie- en Speeltoestellen 2023. Wij maken ons zorgen over de gevolgen voor bestaande toestellen en de uitvoerbaarheid van de nieuwe regels.

1. Bestaande toestellen
Het opnieuw keuren van reeds goedgekeurde toestellen achten wij disproportioneel. Onze klimwand en vergelijkbare toestellen zijn gekeurd conform de EU-brede NEN-normen (o.a. NEN-EN 12572). Een extra WAS-keuring leidt tot hoge kosten zonder aantoonbare veiligheidswinst. Net als bij bouwbesluiten moet een eerbiedigende werking gelden: bestaande toestellen die aantoonbaar veilig zijn gekeurd, horen te worden vrijgesteld. Indien een overgangsregeling toch wordt ingevoerd, dient de termijn minimaal vijf jaar te zijn i.p.v. twee.

2. “Elk gevaar uitsluiten”
De eis in Bijlage I dat elk gevaar moet worden uitgesloten, is onrealistisch. Wij stellen voor de tekst aan te passen conform artikel 5 WAS: toestellen moeten veilig zijn bij normaal of redelijk te verwachten gebruik. Theoretisch hogere veiligheidsniveaus mogen niet automatisch tot afkeuring leiden.

3. Ingebruiknamekeuring
Wij vrezen een tekort aan deskundige inspecteurs. Het beperken tot ISO/IEC 17065-instellingen verkleint de capaciteit en creëert een ongelijk speelveld. Deskundigheid is juist beter geborgd bij ISO/IEC 17020. Bovendien gaat de beoogde keuring verder dan EU-praktijk, met dure aanpassingen zonder veiligheidswinst. Toets primair aan de relevante NEN-normen.

4. Reparaties en wijzigingen
Artikel 15 WAS kan leiden tot ongeldigverklaring van certificaten bij vrijwel elke reparatie. Wij pleiten voor een genuanceerde aanpak: alleen bij een ernstig risico moet een certificaat direct vervallen. Bij kleinere risico’s moet de beheerder een redelijke hersteltermijn krijgen.

5. Definitie ‘ernstig ongeval’
Het toevoegen van “professionele medische behandeling” maakt de meldplicht onwerkbaar; ook EHBO zou hieronder vallen. Hierdoor ontstaat een stortvloed aan meldingen van klein letsel. Wij adviseren de huidige definitie te handhaven, met schrappen van de woorden “al dan niet” in artikel 23 lid 2 sub b.

Conclusie
Wij vragen u dringend bovenstaande punten mee te nemen, zodat de regelgeving bijdraagt aan veiligheid maar ook uitvoerbaar, proportioneel en in lijn met Europese praktijk blijft.

Met vriendelijke groet,
Niels Stijger
Adventure King