Verkenning verbetering van en draagvlak voor de werkkostenregeling

Reactie

Naam Schalks & Partners Belastingadviseurs & adm. dienstverleners (FB M.J.C. Schalks)
Plaats Dongen - Breda
Datum 10 april 2013

Vraag1

Vraag 1
Ligt uw voorkeur bij:
a) het noodzakelijkheidscriterium als open norm met veel flexibiliteit, waarbij het privévoordeel van noodzakelijke voorzieningen buiten het loonbegrip blijft; of
b) aanpassingen binnen bestaande kaders van de werkkostenregeling, met minder flexibiliteit, maar meer zekerheid door middel van detailregelingen.

Vraag 2
In hoeverre wordt uw voorkeur bepaald door de daarmee samenhangende administratieve lasten?

Vraag 3
In hoeverre bent u bereid een verlaging van het percentage van de vrije ruimte te accepteren in ruil voor een door u gewenste verbetering?

Vraag 4
Beschrijf de voor u wenselijke methode van vaststellen van verschuldigde eindheffing bij overschrijding van de vrije ruimte. Ook kunt u beschrijven de situatie waarin de voorschotmethode per tijdvak onmisbaar is.
Vr. 1: noodz.h.crit. zal leiden tot open normen en meer onzekerh., en dus discussie met ambten. en procedures over feiten; voorkeur bij 1.b

Vr. 2.
Voor grote bedr.n/account.ktr.n en belasting-mts.n zal het opzetten van het syst. geen probleem oplveren. Zij zetten er mensen of een afd. op die dit organiseren bij en met klanten (vaak ook groter) die soms aparte loonafd. hebben.
KLEINE ktr.n zoals wij (3 mdw.(1 fiscalist)) moeten zelf organiseren bij KLEINE KLANTEN met enkele mensen personeel die dit alleen als kosten zien. Die kleine klant. hebben geen baat bij en snappen het hele systeem niet (hebben onderliggende kennis niet). Wij, als klein kantoor met 3 mensen, dienen de vinger aan de pols te houden bij die kleine klanten: het komt er op neer dat we iedere maand daar langs moeten om de administratie door te spitten om te zien of er werkkosten zijn geboekt en hoe dit allemaal is gebeurd. Dan praten we nog niet over de problematiek van het administreren zonder BTW op de grootboekkaarten, en verwerken in de WKR met BTW. Dit is voor ons als ktr. onbegonnen werk. Het levert veel extra kosten op voor klant en ktr. Wij kunnen dan denk ik niet meer instaan voor de kwaliteit van het werk, welke we zeer hoog hebben staan.

Vraag 3.
Voor kleine bedrijven is er al bijna niets meer uit te geven aan werkkn. binnen het huidig voorgestelde % voor de vrije ruimte. Beter kunnen de werkkosten dan helemaal afgeschaft worden. dat bespaart in ieder geval veel uitleg aan de klant en adm. mdw. alsdaar en controle-werk van de adm.. Niemand zit op die kosten en dat werk te wachten. Er zouden limitatieve uitgaven en posten benoemd worden die nog wel aftrekbaar zijn. De rest valt dan a.h.w. onder een soort "Oort-kosten": beperking aftrek van kn.

Vraag 4
De eindheffing vaststellen is lastig te behappen.
Per mnd. dit uitzoeken/nagaan bij kleine klanten is ondoenlijk. Wij moeten dan bij de loonklantjes de adm. controleren. Dat kost hen veel extra geld aan adm. lasten. Sommigen laten het per kwrt. boeken; anderen boeken zelf met een adm. mdw. in dienst.
Wij kunen dat niet behappen omdat in de kwrt.n ook de BTW moet gebeuren. Aan het einde van het jaar (jan. opvolgende jaar) is het helemaal druk vanwege kwrt- en mnd.-aang. BTW, nwe. lonen, en jaarafsluit. van lonen.
Het verlonen van zulke posten gaat voor kleine bedrijvenbijnaniet. Een correctie-boeking na afloop van het jaar bij de samenst. v/d jaarrek. zou beter zijn.