Verkenning verbetering van en draagvlak voor de werkkostenregeling

Reactie

Naam De Wert accountants & belastingadviseurs (mr. A. van Houts)
Plaats Eindhoven
Datum 14 april 2013

Vraag1

Vraag 1
Ligt uw voorkeur bij:
a) het noodzakelijkheidscriterium als open norm met veel flexibiliteit, waarbij het privévoordeel van noodzakelijke voorzieningen buiten het loonbegrip blijft; of
b) aanpassingen binnen bestaande kaders van de werkkostenregeling, met minder flexibiliteit, maar meer zekerheid door middel van detailregelingen.

Vraag 2
In hoeverre wordt uw voorkeur bepaald door de daarmee samenhangende administratieve lasten?

Vraag 3
In hoeverre bent u bereid een verlaging van het percentage van de vrije ruimte te accepteren in ruil voor een door u gewenste verbetering?

Vraag 4
Beschrijf de voor u wenselijke methode van vaststellen van verschuldigde eindheffing bij overschrijding van de vrije ruimte. Ook kunt u beschrijven de situatie waarin de voorschotmethode per tijdvak onmisbaar is.
Vraag 1: voorkeur voor a) waarbij het de werkgever is die bepaalt wat noodzakelijk is. De fiscale toets is marginaal indien de norm "geen redelijk handelend werkgever, wordt overschreden.
Vraag 2: niet
Vraag 3: vooralsnog niet, kan eventueel sluitstuk zijn van de "nieuwe wkr".
Vraag 4: de heffing van LH verschilt niet wezenlijk van die van de OB. Aansluiting bij de praktijk van de OB is eenvoudig en heeft zich bewezen. Het administratieve aspect van de wkr wordt onderschat. Het vergt veel van de werkgever, vooral in (toch veel voorkomende) situaties van meerdere entiteiten binnen 1 concern; te beginnen met de dga in zijn holding en overige werknemers in de werkmaatschappij(en). Onderlinge doorbelastingen tbv de wkr zijn ongewenst. Een "fiscale eenheid" voor de vrije ruimte is gewenst.

Slot:
A) nihilwaarderingen in de wet suggereren dat er een verhoging kan plaatsvinden van "nihil" naar ??. Op welke termijn kan/zal daar sprake van zijn? Wordt dit tijdig aangekondigd ivm investeringen die een werkgever pleegt? Indien niet aan de orde; geheel vrijstellen.
b) milieuvriendelijke auto's genieten een 0% loonelement; de (elektrische) fiets c.q. elektrische scooter zouden in dat verband een vergelijkbaar regime deelachtig horen te zijn. De wkr is in dat opzicht milieu-onvriendelijk.