Verkenning verbetering van en draagvlak voor de werkkostenregeling
Reactie
Naam | gemeente Steenbergen (AC Iriks) |
---|---|
Plaats | Steenbergen |
Datum | 15 mei 2013 |
Vraag1
Vraag 1Ligt uw voorkeur bij:
a) het noodzakelijkheidscriterium als open norm met veel flexibiliteit, waarbij het privévoordeel van noodzakelijke voorzieningen buiten het loonbegrip blijft; of
b) aanpassingen binnen bestaande kaders van de werkkostenregeling, met minder flexibiliteit, maar meer zekerheid door middel van detailregelingen.
Vraag 2
In hoeverre wordt uw voorkeur bepaald door de daarmee samenhangende administratieve lasten?
Vraag 3
In hoeverre bent u bereid een verlaging van het percentage van de vrije ruimte te accepteren in ruil voor een door u gewenste verbetering?
Vraag 4
Beschrijf de voor u wenselijke methode van vaststellen van verschuldigde eindheffing bij overschrijding van de vrije ruimte. Ook kunt u beschrijven de situatie waarin de voorschotmethode per tijdvak onmisbaar is.
1. De voorkeur gaat uit naar a) het noodzakelijkheidscriterium als open norm met veel flexibiliteit waarbij eventueel privé-voordeel van noodzakelijke voorzieningen buiten het loonbegrip blijft. Onderscheid tussen vergoeden, verstrekken en beschikbaar stellen hierbij laten vervallen.
2. De voorkeur wordt bepaald door de aanname dat de Belastingsdienst met de nodige realiteitszin omgaat met eigentijdse vergoedingen en verstrekkingen aan medewerkers zoals I-pads in het kader van het Nieuwe Werken, parkeervergoedingen, maaltijden bedrijfskantines, teambuildingsdagen, kruimelgevallen (bijv. bloemetje secretaressedag)
3. Een verlaging van het percentage van de vrije ruimte is acceptabel als:
a. toepassing van het noodzakelijkheidscriterium normaliter leidt tot een realistische verlaging van de werkkosten tlv vrije ruimte;
b. toepassing van het noodzakelijkheidscriterium geen onevenredige administratieve lastenverzwaring oplevert voor de werkgever;
c. er een oplossing komt voor de kosten van politieke ambtsdragers omdat dit voor een relatief kleine gemeente zoals Steenbergen een te grote beperking oplevert van de vrije ruimte voor vergoedingen en verstrekkingen aan de medewerkers van de ambtelijke organisatie (in Steenbergen gaat ruim 1/3 deel van de vrije ruimte naar de politieke ambtsdragers).
4. De voorkeur gaat uit naar een afrekening na afloop van het kalenderjaar. Overigens wordt de huidige volloopmethode goed hanteerbaar geacht.
Werkkosten exclusief BTW berekenen. Over de verstrekking is al BTW betaald; het is vreemd dat in voorkomende gevallen ook nog eens 80% eindheffing betaald moet worden. Daarnaast levert de huidige systematiek een hoop administratieve rompslomp op omdat financiële systemen niet op de BTW ingericht zijn.