Wet uitvoering EU-regels infrastructuur alternatieve brandstoffen en enkele andere regels
Reactie
Naam | AH management & advies (AA Hanemaaijer) |
---|---|
Plaats | Westland |
Datum | 25 juli 2025 |
Vraag1
Beste respondent, u kunt op alle punten van deze wet en toelichting reageren. Wij zijn met name benieuwd naar uw kijk op het inrichten van regelgeving, handhaving en toezicht op een manier waarbij de doelen uit het wetsvoorstel effectief worden bereikt. Wij leggen u daarom de onderstaande vragen voor.Vraag 1: Hoe kijkt u aan tegen dit wetsvoorstel dat dient om bepaalde verplichtingen uit de verordening te kunnen afdwingen? Denk hierbij aan:
- de vereiste streefcijfers voor spreiding van de laad- en tankstations langs wegen en walstroom in havens en elektriciteitsvoorzieningen aan stilstaande vliegtuigen;
- de technische en functionele eisen voor laad- en tankstations;
- de informatie over de vindbaarheid en het gebruik van laad- en tankstations voor onder andere consumenten en vervoerbedrijven;
Vraag 2: Hoe kan de sector van laadexploitanten en mobiliteitsaanbieders, al dan niet georganiseerd, er gezamenlijk voor zorgdragen dat bedrijven duidelijke en transparante prijzen aan consumenten tonen voorafgaand, tijdens en bij de afrekening van het laden? Wat kan de overheid daarin betekenen, naast haar toezichthoudende rol op duidelijke en transparantie prijzen en prijsvorming op grond van onder meer dit wetsvoorstel en verordening (EU) 2023/1804.
Vraag 3: Op grond van de bindende streefcijfers voor de uitrol van de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen gelden er vereisten voor de aantallen en de capaciteit van onder meer laadstations en waterstoftankstations langs (TEN-T) wegen en voor walstroom in binnen- en zeehavens. Op welke manier kunnen de betrokken partijen, zoals wegbeheerders, vervoerbedrijven, havenbeheerders en de maritieme sector, bijdragen aan de uitbreiding van die infrastructuur en het behalen van voornoemde streefcijfers?
Vraag 4: Verordening (EU) 2023/1804 regelt dat de laad- en tankinfrastructuur en walstoomvoorzieningen moeten voldoen aan bepaalde technische eisen (bijlage II van die verordening). Deze kunnen worden afgedwongen op grond van dit wetsvoorstel. Op welke wijze kunnen bijvoorbeeld producenten, verkopers, ontwikkelaars en exploitanten eraan bijdragen dat de apparatuur conform deze eisen wordt ingericht en gebruikt in het belang van de interne markt (interoperabiliteit, verhandelbaarheid) en van eindgebruikers (eenduidig en geharmoniseerd gebruik door consumenten, vervoerbedrijven etc.)? In welke mate en op welke wijze is de ombouw (retrofit) van bestaande apparatuur mogelijk wanneer dit een eis is?
De tekst van de voorstellen is te moeilijk om te kunnen lezen door de gebruikers. Probeer eens leesbare teksten te maken overheid!
Algemeen is het nodig om te netwerk voor laadstations elektra wat meer te regelen qua locaties, vindbaarheid en prijsstellingen. Neem een voorbeeld aan de Tesla stations.
Prijsstelling laten variëren qua pieken en dalen in het aanbod en productie zoals nu algemeen wordt gepromoot.
Het is nodig om príjstelingen te reguleren maximaal en minimaal om wildgroei te voorkomen.
Waterstof stations beperken tot vliegvelden en havens en enkele langs de snelwegen omdat EV mobiliteit gaat ontwikkelen en waterstof te duur en technisch onrendabel blijft