Wet invoering extra geboorteverlof
Reactie
Naam | 4evergreen (R Grootscholte) |
---|---|
Plaats | Steenbergen |
Datum | 27 februari 2018 |
Vraag1
Het doel van deze consultatie is drieledig:1. Het informeren van de samenleving over het voornemen om de regelingen voor verlof rond de geboorte voor vaders/partners en voor ouders die een kind hebben geadopteerd of als pleegkind hebben opgenomen uit te breiden en over de doelen die het kabinet hiermee wil bereiken;
2. Het informeren van de samenleving over de wijze waarop het verlof zal worden uitgebreid;
3. Het verzamelen van reacties over de inhoud van het wetsvoorstel.
U kunt reageren op alle onderdelen.
“Deze week heeft SZW het wetsvoorstel WIEG gepresenteerd.
4evergreen BV en LTO Glaskracht Nederland onderschrijft de mening van LTO Nederland dat het voorstel sympathiek is, maar geen recht doet aan de positie van werkgevers. Het is sympathiek om het kraamverlof/partnerverlof rondom geboorte uit te breiden van 2 naar 5 dagen vanuit een brede maatschappelijke wens en opvatting dat partners meer de gelegenheid moeten krijgen om de zorg voor het kind al in een vroeg stadium op zich te nemen. Wij vinden echter net als LTO Nederland, dat als deze wens zo breed maatschappelijk wordt gedragen, de uitbreiding van het partnerverlof daarom gefinancierd moet worden uit de algemene middelen en niet door de werkgever. Bovendien wordt met dit wetsvoorstel een nieuwe regeling van 5 weken geboorteverlof in het 1e half jaar na de geboorte geïntroduceerd. Dit zorgt voor extra organisatorische en planning technische vraagstukken. Er zal vervanging moeten worden geregeld wat extra kosten met zich mee brengt. Bovendien wordt er gedurende de gehele periode pensioen opgebouwd. Wat leidt tot productieverlies en een flinke kosten verhoging voor de bedrijven in Nederland.
Kosten, wie gaat dit compenseren voor bedrijven/werkgevers:
-3 dagen extra doorbetalen is een flinke extra kostenpost voor bedrijven, zeker bedrijven waar arbeid de grootste kostenpost is.
-5 weken pensioen doorbetalen is een flinke extra kostenpost voor bedrijven, zeker bedrijven waar arbeid de grootste kostenpost is.
-In huren van vervanging is duur en minder productief dan een ervaren medewerker. Dit leid zomaar tot 40% tot 200% kosten verhoging voor de werkgever.
Daarnaast zijn er een aantal praktische zaken:
-Wat als een medewerker minimum loon verdient, wordt zijn uitkering dan 70% van het minimum loon, dus onder het minimum loon. Is dat verantwoord, werkgevers mogen niet onder minimumloon betalen.
-Wat als je met arbeidsmigranten werkt, nu de regeling 5 dagen + 5 weken doorbetaald wordt, dan neemt de kans op fraude toe. Hoe kan een werkgever en de overheid controleren dat iemand zijn vrouw of vriendin bevallen is als deze ergens in het buitenland verblijft.
-Hoe kan je controleren of het daadwerkelijk om iemand eigen kind gaat of dat hij de situatie gebruikt. Je weet eenmaal niet of iemand echt zijn vriendin is of iemand de echte vader is.
-Wat mag je als bewijs vragen als iemand vader is geworden als het gaat om de privacy wet.