Wet milieubeheer RED-III
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 30 oktober 2023 |
Vraag1
Wij nodigen u uit een reactie te geven op de volgende vragen:1. Heeft u vragen, opmerkingen en/of suggesties over sectorsturing zoals opgenomen in de wet en/of de toelichting?
2. Heeft u vragen, opmerkingen en/of suggesties over CO2-ketenemissiesturing zoals opgenomen in de wet en/of de toelichting?
3. Heeft u vragen, opmerkingen en/of suggesties over een inboekdienstverlener voor hernieuwbare elektriciteitsleveringen zoals opgenomen in de wet en/of de toelichting?
4. Heeft u vragen, opmerkingen en/of suggesties over een raffinageverplichting zoals opgenomen in de wet en/of de toelichting?
5. Heeft u vragen, opmerkingen en/of suggesties bij andere onderdelen van de wet en/of de toelichting?
1. Hoe zal de ‘RFNBO voor de Industrie’-verplichting/het HWI systeem samenwerken met het ERE-bioticketsysteem?
2. OCI gaat ervan uit dat het ERE-systeem samenwerkt met het EU ETS systeem, maar zien momenteel nog niet goed hoe dit in zijn werking zal gaan. De PoS van de hernieuwbare brandstof moet worden overgedragen aan de NEa wanneer een ERE wordt gegenereerd, maar de EU ETS vereist diezelfde PoS. Wij zien graag een nadere toelichting tegemoet.
3. Als multipliers binnen de sectorspecifieke ERE-categorieën worden afgeschaft, kan Nederland dan nog wel concurreren met landen die wel multipliers voor die sectoren integreren? Wij gaan er hiervan uit dat de multiplier dan de koolstof reductie vermenigvuldigd, gezien de ERE benadering.
4. Staat de Nederlandse overheid RCF’s toe voor het behalen van de klimaatdoelstellingen van een deel van de transportsectoren?
5. OCI adviseert de Nederlandse regering om hernieuwbare brandstoffen te accepteren die zijn gemaakt uit bijlage IX, deel B grondstoffen om in aanmerking te komen voor het genereren van ERE's. Hernieuwbare brandstoffen gemaakt van bijlage IX, deel B grondstoffen zijn noodzakelijk in het halen van de Europese klimaatdoelstellingen in transport.
6. Interpreteert OCI dit voorstel correct dat je een ERE kunt genereren voor elke kilogram CO2 die wordt verminderd in vergelijking tot zijn fossiele tegenhanger, ook als de reductie meer dan 100% bedraagt?
7. OCI adviseert dat de RARE-categorie niet zou mogen bijdragen aan de klimaatdoelstellingen van de sectorspecifieke categorieën, maar dat er een aparte raffinaderijroutecategorie wordt gecreëerd. Het is relatief goedkoop om alleen groene waterstof te produceren en te consumeren. Als deze volumes zouden kunnen voldoen aan de klimaatdoelstellingen in de verschillende transportsectoren, zou dit de vraag naar hernieuwbare brandstoffen in deze sectoren wegnemen.
8. OCI is benieuwd waarom ‘uitzondering O’, 1) enkel voor bio-LNG geldt en 2) waarom deze volumes enkel in opleggers verscheept mogen worden? In opleggers van schepen is enkel ruimte voor enkele tientallen tonnen aan duurzame bio-LNG/biomethanol, terwijl er tientallen tot honderdduizenden tonnen nodig zijn om onze duurzaamheidsverplichtingen te halen.
9. Mogen we aannemen dat geïmporteerde RFNBO overeenkomstige waterstof, geleverd aan de Nederlandse markt, ook een ERE-RFNBO of een RARE’s ticket kan genereren?
10. Kunnen ERE credits ook met bioticket systemen buiten Nederland verhandeld worden?