Wet minimumuurloon

Reactie

Naam FNV (mr. I. Clerkx - van Dijk)
Plaats Utrecht
Datum 15 mei 2017

Vraag1

U kunt reageren op alle onderdelen van het wetsvoorstel.
Met betrekking tot de gekozen urennorm:
Omdat de verscheidenheid aan normale arbeidsduur (NAD) aanzienlijk is en uiteenloopt van 36 tot 40 uur per week, verschilt het omgerekende uurloon per sector. Door te kiezen voor een urennorm die is gebaseerd op het gemiddelde van 37,4 uur wordt gekozen voor een gebalanceerd gemiddelde op basis van de onderzochte, nu toegepaste NAD in de meest voorkomende cao’s. Op die manier wordt het beste recht gedaan aan de nu geldende afspraken. Decentraal gemaakte afspraken aangaande het wettelijk minimumloon zullen leiden tot dezelfde handhavingsproblematiek als nu het geval is. De keuze voor een wettelijk minimumloon van 37,4 uur is beter te handhaven, ondanks de sectorale verschillen die er zijn.

Met betrekking tot betere handhavingsmogelijkheden:
Door het invoeren van een wettelijk minimum uurloon wordt de toetsbaarheid van het juiste inkomen waar een werknemer recht op heeft vergroot. Daarmee is de naleving beter afdwingbaar. De invoering van een wettelijk minimum uurloon verstevigt de positie van de werknemers werkzaam onder dit regime. Op dit moment is het wettelijk minimumloon afhankelijk van de normale arbeidsduur, waardoor het afgeleide minimumuurloon tussen werknemers kan verschillen. De onduidelijkheid rondom de NAD is in veel gevallen de oorzaak van onderbetaling. De belangrijkste reden is dat de werkgever bij het naar rato vaststellen van het minimumloon van deeltijders uitgaat van een onjuiste NAD in een volledig dienstverband. Door het invoeren van een wettelijk minimumloon ontstaat er een grotere rechtszekerheid voor werknemers ( en werkgevers) nu iedereen weet wat de bedoelde norm is. Handhaven van deze norm zal door de invoering van een wettelijk uurloon beter uitvoerbaar zijn waardoor de positie van werknemers betaald naar het wettelijk minimum loon sterk verbetert.