Voorstel voor een Wet op de defensiegereedheid

Reactie

Naam Dhr. J. Lewis
Plaats Zeewolde
Datum 18 juni 2025

Vraag1

Wat vindt u van dit voorstel?
De Wet op de Defensiegereedheid mag niet doorgaan. Deel 2 i.v.m. beperking aantal karakters.
5. Democratische controle wordt buitenspel gezet De WODG introduceert een parallel besluitvormingsproces waarin Defensie vergaande bevoegdheden krijgt zonder dat burgers, provincies of gemeenten nog effectief bezwaar kunnen maken. Participatie- en inspraakrechten worden fors beperkt. Daarmee wordt het fundament van onze democratische rechtsorde ondergraven: besluitvorming moet transparant, toetsbaar en met inspraak van betrokkenen plaatsvinden.
6. Uitzonderingsrecht wordt permanent beleid De wet geeft Defensie niet tijdelijk, maar structureel bevoegdheden die normaal alleen in crisissituaties worden toegestaan. Dat is een gevaarlijke ontwikkeling: het uitzonderingsrecht dreigt hiermee te verworden tot standaard instrument, met blijvende gevolgen voor ruimtelijke besluitvorming en rechtszekerheid.
7. Onduidelijke reikwijdte en vage begrippen Begrippen als “defensiegereedheid” en “vitale militaire belangen” zijn in de wet onvoldoende gedefinieerd. Dit leidt tot grote interpretatieruimte en juridische onzekerheid. Burgers, bedrijven en lokale overheden weten daardoor niet waar ze aan toe zijn. Dat is in strijd met het rechtszekerheidsbeginsel.
8. Precedentwerking: risico op uitholling van het systeem Door voor Defensie een uitzonderingsregime te creëren, ontstaat het risico dat andere ministeries dit voorbeeld volgen. Zo wordt het zorgvuldig opgebouwde systeem van ruimtelijke ordening, waarin belangen worden afgewogen en bestuurlijke evenwichtigheid wordt nagestreefd, stukje bij beetje afgebroken.
9. Risico op schending van internationale verplichtingen Nederland heeft zich gebonden aan verdragen die participatie, milieubescherming en rechtsbescherming waarborgen, zoals het Verdrag van Aarhus. Door de WODG in te voeren, loopt Nederland het risico om deze verdragsverplichtingen te schenden, met juridische procedures en reputatieschade tot gevolg.
10. Er zijn al voldoende juridische mogelijkheden Binnen het huidige wettelijk stelsel bestaan al tal van instrumenten waarmee Defensie ruimtelijke belangen kan beschermen, zoals via het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) en specifieke instructieregels. Er is geen concrete noodzaak aangetoond waarom deze nieuwe wet echt onmisbaar zou zijn.

Bijlage

  • Bijlage