Wet Publiekrechtelijke omvorming ProRail
Reactie
Naam
|
evofenedex (J.R. van der Sloot)
|
Plaats
|
Zoetermeer
|
Datum
|
26 november 2018
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de ontwerpwet en de memorie van toelichting kan worden gereageerd.
Hierbij de reactie namens evofenedex op de wet publiekrechtelijke omvorming ProRail. evofenedex vertegenwoordigd de belangen van 15.000 handels- en productiebedrijven op het gebied van logistiek en internationale handel. Onder onze leden zitten een groot aantal spoorverladers.
Wij hebben geen principiële bezwaren tegen de omvorming van ProRail tot een zelfstandig bestuursorgaan orgaan. Het is voor ons echter onduidelijk welke problemen er met deze omvorming gaan worden opgelost. Wat is het voordeel voor de spoorgoederensector en verladers wanneer ProRail wordt omgevormd? Tot op heden is die vraag wat ons betreft onvoldoende beantwoord.
Om het spoorgoederenvervoer aantrekkelijk te houden voor onze leden is het van groot belang dat er rekening wordt gehouden met een aantal randvoorwaarden. Ten eerste mag de omvorming niet leiden tot kostenverhoging voor het gebruik van het spoor. Ten tweede is het belangrijk dat ProRail voldoende vrijheid heeft om de spoormarkt zo goed mogelijk te bedienen. Tot slot is het onwenselijk wanneer de omvorming veel energie kost binnen de organisatie en dit vervolgens ten koste gaat van serviceverlening en andere projecten.
Wanneer een omvorming zal leiden tot een kostenverhoging is de ambitie om het spoorgoederenvervoer te laten groeien zoals in het maatregelenpakket spoorgoederenvervoer omschreven onhaalbaar. Hoe het Btw-voordeel dat wegvalt gecompenseerd en hoe wordt dit geborgd in de wet. Zijn er los van het wegvallen van het Btw-voordeel nog andere facetten die mogelijk leiden tot hogere kosten voor de klanten van het spoor?
We merken dat ProRail de laatste jaren stappen heeft gemaakt om de serviceverlening en communicatie richting klanten te verbeteren. Krijgt ProRail voldoende ruimte wanneer het een ZBO is om zich op de markt te richten? Op welke wijze wordt de samenwerking met relevante stakeholders geborgd.
ProRail zelf is naar ons weten nooit een groot voorstander geweest van een omvorming. Zal een omvorming niet zorgen voor onrust bij de medewerkers van ProRail met als gevolg dat er negatieve sentimenten binnen de organisatie de overhand krijgen? Hoeveel tijd is de organisatie kwijt aan de omvorming die met deze wet wordt beoogd en hoe voorkomt u dat dit ten koste gaat van de dienstverlening?