Wet overgang taken kenniscentra
Reactie
Naam
|
Kenniscentrum SH&M (B Galema)
|
Plaats
|
Ureterp
|
Datum
|
1 april 2014
|
Vraag1
Wordt met dit model een goede balans gecreëerd tussen de belangen en wensen van het regionale en het landelijke bedrijfsleven en het maatschappelijk belang van goed beroepsonderwijs?
De ervaring leert dat het bedrijfsleven binnen de technische sectoren zich passief opstellen binnen het beroepsgerichte onderwijs. Door de bezuiniging dreigt de afstand tussen bedrijfsleven en onderwijs groter te worden. De kenniscentra huidige stijl stellen zich proactief op in de relatie met de bedrijven. Door de bezuiniging dreigt deze relatie onder druk te komen. Scholen bezoeken alleen de bedrijven waar leerlingen zitten vanuit hun wettelijke taak leerlingbegeleiding. Dit is maar 20% van het totale aantal leerbedrijven. De overige bedrijven laten wij met de dreigende bezuiniging op de bezoekfrequentie links liggen. De klachten over te weinig leerbanen en stageplaatsen zullen daarmee vergroten en de betrokkenheid van (passieve) leerbedrijven verminderen. Dit ervaar je helaas pas als de duurzame relatie weg is. Daar wordt te lichtvaardig over gedacht. Nut de huidige relatie intensiviteit uit met projecten als 'Jeugdwerkloosheid' en 'Techniekpact' die versterkend kunnen werken en de bezuiniging kunnen nivelleren.
Bijlage