Wet Vrachtwagenheffing

Reactie

Naam vof Broekhuizen (dhr. M. Broekhuizen)
Plaats Donkerbroek
Datum 2 augustus 2019

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van het wetsvoorstel en de toelichting kan worden gereageerd.
In Nederland is sprake van Incident Management op het Hoofdwegennet. Deze regeling is van cruciaal belang voor de doorstroming en veiligheid op het hoofdwegennet in Nederland. Voor de uitvoering van de werkzaamheden worden door de overheid commerciële organisaties ingezet die niet tot de wettelijke categorie hulpverlener behoren. Bergingsbedrijven verzorgen op het Nederlandse wegennet berging-, pechhulp- en transportactiviteiten alsmede beveiliging van incidenten in directe opdracht van Rijkswaterstaat en de Stichting Incident Management Nederland welke opereert namens de Nederlandse wegbeheerders en verzekeraars. Naar ons inzicht dienen de voertuigen die voor deze werkzaamheden worden ingezet een vrijstelling te ontvangen voor de heffing. Deze voertuigen bevinden zich zeer stelselmatig en in opdracht van de overheid op het wegennet middels een inschrijving die voor langere tijd is aangegaan. De betrokken bedrijven zijn derhalve ook niet in staat de kosten van een vrachtwagenheffing in haar tariefvoering te verwerken, wat grote gevolgen kan hebben voor de bereikbaarheid van Nederland wanneer hieraan geen vrijstelling wordt verleend. bron VBM.
Ik sluit mij dan ook volledig aan bij dit schrijven van de VBM, als aanvulling hierop onze bergingsvoertuigen voor lichte en zware berging moeten net als andere hulpverlening voertuigen van Brandweer, Ambulance en Politie in principe worden vrijgesteld worden van deze heffingen in mijn inziens daar zij 24/7 stand-by moeten zijn bij calamiteiten op alle soorten wegen .