Wet Vrachtwagenheffing

Reactie

Naam Hytruck Consult (E.A. Beers)
Plaats Leidschendam
Datum 16 juli 2019

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van het wetsvoorstel en de toelichting kan worden gereageerd.
Voor de kilometerheffing voor vrachtverkeer staat de EU een differentiatie toe van maximaal 50%. De ‘vuilste’ categorie mag dus maximaal twee keer zo veel betalen als de ‘schoonste’. De lidstaten mogen zelf kiezen welke categorieën ze hanteren. Nederland heeft een voorstel waarin geen onderscheid bestaat tussen EuroVI en nulemissie, en dat is een gemiste kans voor het stimuleren van nulemissie voertuigen. De categorieën beginnen bij Euro 0, maar daarvan rijden er geen voertuigen meer rond, dus dat is niet zinvol. Oostenrijk stelt een driedeling voor: een basisbedrag voor alles tot en met EuroV, een kleine korting voor EuroVI en 50% korting voor de echte zero-emissie. Ons voortel van het platform Even H2 truckbouwers is om dit idee te volgen.
afzender : Eric Beers