Wet Vrachtwagenheffing
Reactie
Naam
|
BREYTNER (BREYTNER ZERO EMISSIE TRANSPORT MJ Baartmans)
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
29 juli 2019
|
Vraag1
Heeft u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van het wetsvoorstel en de toelichting kan worden gereageerd.
Breytner Zero Emissie Transport sluit zich graag aan bij de reactie van Natuur&Milieu:
'Natuur & Milieu pleit voor een aparte tariefcategorie met een (tijdelijke) korting of vrijstelling voor nul-emissie (waterstof of batterij-elektrische) voertuigen. In het huidige Wetsvoorstel vallen nul-emissie voertuigen in dezelfde tariefcategorie als Euroklasse VI voertuigen met een verbrandingsmotor. Op deze manier worden nul-emissie voertuigen niet gestimuleerd. Dat is opmerkelijk omdat de vrachtwagenheffing juist is bedoeld om verduurzaming te stimuleren. De voorgestelde systematiek lijkt ook niet in lijn met het in november 2018 gepresenteerde Beleidskader, waarin werd aangegeven: ‘Voor zero- emission (elektrisch) en low emission (hybride) vervoer gaat het laagste tarief gelden.’ Een aparte tariefcategorie met een korting voor nul-emissie voertuigen sluit naadloos aan op de kerndoelstelling om met de vrachtwagenheffing bij te dragen aan het ‘innoveren en verduurzamen van de Nederlandse vervoerssector’. Een aparte tariefcategorie voor nul-emissie voertuigen stimuleert de verduurzaming van het wagenpark, omdat lagere variabele kosten een positief effect hebben op de business case. Wij wijzen er op dat helderheid over de tariefstelling van belang is voor de investeringszekerheid en -beleid bij bedrijven. Bedrijven zullen een investering in een nul-emissie voertuig waarschijnlijk uitstellen zo lang hier onduidelijkheid over is.'
Uit eigen ervaring weten we dat de transportsector niet uit zichzelf innoveert. Dit kan worden afgedwongen door een goede gewogen vrachtwagenheffing in te stellen waarin duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen dieselaandrijvingen en emissie-loze aandrijvingen. Het is een gemiste kans als hier niet op wordt ingezet. De transitie komt niet van de grond, laat staan dat het versnelt, en de ruimte is er binnen de wetgeving (EU). Ons advies is deze te gebruiken. We willen met elkaar doelen behalen, wees dan ook niet bang om ambitie neer te leggen in regelgeving.