Wet Vrachtwagenheffing
Reactie
Naam
|
Emodz co-creating new mobility (Ir Julia Williams-Jacobse)
|
Plaats
|
Almelo
|
Datum
|
1 augustus 2019
|
Vraag1
Heeft u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van het wetsvoorstel en de toelichting kan worden gereageerd.
Mijn reactie richt zich op de artikelen 7, 15 en 25 a.
M.b.t. artikel 7 lijkt het in het licht van de uitdagingen op het gebied van klimaat en luchtkwaliteit beter een driedeling te hanteren dan de voorgestelde tweedeling, namelijk: basistarief voor EURO 0 - V, een bescheiden korting (ordegrootte 10%) voor EURO VI en het halftarief voor voertuigen met uitsluitend een elektrische drivetrain.
M.b.t. artikel 15 ware het aan te bevelen om op te nemen dat de volledige netto-opbrengst aangewend wordt voor het meerjarenprogramma. Daarnaast lijkt het gewenst een minimaal percentage (orde 50%) van de bruto-opbrengst aan te houden voor de hoogte van de netto-opbrengst. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de hoogte van de bedragen in artikel 25 a.
M.b.t. artikel 25a lijkt het gewenst om verder een korting (orde: halftarief) toe te passen op voertuigen met uitsluitend een elektrische drivetrain.