Wet Vrachtwagenheffing

Reactie

Naam Veiligste Chauffeur van Nederland (Dhr J.A. Ritsma)
Plaats Surhuisterveen
Datum 3 augustus 2019

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van het wetsvoorstel en de toelichting kan worden gereageerd.
De wegenbelasting zou afgeschaft moeten worden voor beroepsgoederenvervoer. Dit is zeer eenvoudig te controleren en te handhaven. Een buitenlandse firma die ook beroepsgoederen vervoert heeft in dit voorstel een financieel voordeel ten opzichte van Nederlandse bedrijven.Vrachtwagens die uitsluitend worden gebruikt voor privé doeleinden : de zogenaamde showtrucks en oldtimers zouden compleet moeten worden uitgezonderd van deze tolheffing. Zij kunnen het eenvoudigst wegenbelasting blijven betalen zoals zij dat nu ook doen. Alle vrachtwagens die tachograafplicht hebben en beroepsgoederenvervoer verrichten zouden uitsluitend gebruik mogen maken van het nederlandse
Tolwegen net wanneer zij zijn uitgerust met een digitale tachograaf. Dat betekent dat er uitsluitend vrachtwagens zullen rijden met Euro V norm of nieuwer.
Het zou dus verboden moeten worden en onmogelijk moeten worden om gebruik te maken van oudere meer vervuilende vrachtwagens. Om dit te bekostigen zullen ALLE vrachtwagens op ALLE wegen tol moeten gaan betalen. In het Noorden van het land zijn enorme grijze gebieden te vinden en kan men zeer eenvoudig de tolwegen omzeilen. Mijn ervaring als internationaal chauffeur toen de Maut werd ingevoerd in Duitsland draagt hier aan bij om dit te zeggen. Men zal MASSAAL de snelwegen negeren wanneer dit kan. In Nederland is een goed onderhouden onderliggend wegennet te vinden en kan men dus eenvoudig de tol ontwijken.
De ervaring heeft mij geleerd dat dit dan ook op grote schaal gebeurd. Het gevolg in Duitsland was dat er op enorme schaal verbodsborden zijn gekomen in heel Duitsland om tolontwijkend vrachtverkeer te ontmoedigen. Deze verboden zijn enorm moeilijk te handhaven. Het is dus veel verstandiger om deze horde bij voorbaat te nemen. Gelijk speelveld gelijke kansen.
Verder zag ik dat de tol heffing TOT en MET de Euro VI norm loopt , terwijl de Euro VII norm in de startblokken staat. Er zou een stimulatie moeten komen om snel te vernieuwen door middel van een tarief verschil met het huidige Euro VI. Elektrische vrachtwagens en vrachtwagens met een andere vorm van aandrijving dan Diesel zoals LNG,CNG, Waterstof, LPG zouden onder de schoonste Euronorm in moeten worden gedeeld.

Met vriendelijke groet Johannes Ritsma
Veiligste Chauffeur van Nederland
Ambassadeur voor TVM awards