Wet abortus is zorg

Reactie

Naam NHG Expertgroep seksuele gezondheid (Dr. P Leusink)
Plaats Utrecht
Datum 2 februari 2024

Vraag1

Aan zorgverleners vragen wij of de wetgeving zorgvuldig is en zorgverleners ondersteunt bij het verlenen van goede zorg.
Voor de huisarts heeft de opname van abortus in het Wetboek van Strafrecht een chilling effect: de huisarts zou strafbaar zijn mits deze voldoet aan de vereisten van de WAZ. Het moeten voldoen aan een wet die de huisarts niet eigen is kan huisartsen weerhouden de abortuspil voor te schrijven terwijl de vrouw dat mogelijk wel van de huisarts verwacht. Door het schrappen van abortus uit het Wetboek van Strafrecht wordt abortuszorg door de huisarts weer reguliere zorg (weliswaar bijzonder aanbod, geen basiszorg)
In de Wet ‘Abortus is zorg’ zijn twee punten niet goed opgehelderd. In de artikelen die in de Wkkgz over Abortushulpverlening staan vermeld is niet duidelijk of de huisarts moet voldoen aan verplichte scholing. Art. 6a,lid 2 van de huidige WAZ (voor huisartsen recent aangepaste) wordt in de MvT niet expliciet benoemd en dit punt komt niet meer terug in de tekst in de Wkkgz. Overigens lijkt ons deze verplichte scholing niet juist, de huisartsenzorg valt al onder Wkkgz art.11 a t/m k (bekwaamheid op basis Zorgstandaard).
Een tweede onduidelijkheid betreft de registratie aan IGJ. Art. 11.0e noemt hierover alleen ‘bestuur instelling’. Hier lijkt ons extra registratie via een apart formulier vlak na het uitschrijven van de abortuspil niets toevoegen. Die wijze van registreren is onvolledig ten aanzien van het aantal complicaties. Tevens wordt alle verrichtingen in de huisartsenzorg al landelijk geregistreerd (met een kleine foutmarge van 1%), er is geen noodzaak voor extra registratie, zeker als die onbetrouwbaar is voor wat betreft de complicaties.
Tot slot.
Wat betreft de argumentatie in de MvT waarom een deel van de Wafz wordt ondergebracht in de Wkkgz, is deze niet van toepassing op de medicamenteuze vroege zwangerschapsafbreking die de huisarts doet. De huisarts doet geen instrumentele ingreep, dus doet geen ‘medisch voorbehouden handeling’ (cf art. 35 Wet BIG). Het uitschrijven van een geneesmiddel - op het moment dat het niet meer onder het Strafrecht valt - is reguliere huisartsenzorg die valt onder Wet BIG, Geneesmiddelenwet, Wtza en Wkkgz. Kortom, de huisrats voldoet al aan alle zorgvuldigheidseisen, een aparte paragraaf in de Wkkgz is niet noodzakelijk.
Wat betreft de financiering is het nodig te wijzen op de verminderde anonimiteit van de vrouw zodra kosten voor het geneesmiddel op het afschrift van de zorgverzekeraar komen te staan. Het behouden van anonimiteit behoeft nog een extra interventie.

Vraag2

Aan vertegenwoordigers van de BES eilanden vragen wij of zij het huidige juridische model willen behouden of abortus uit het Wetboek van Strafrecht BES willen schrappen.
Nvt

Vraag3

Aan alle anderen vragen wij of het wetsvoorstel zorgvuldiger kan en zo ja, hoe.
Nvt