Wet afschaffing abonnementstarief Wmo 2015
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Hengelo
|
Datum
|
6 februari 2024
|
Vraag1
Wat is uw reactie op het ontwerp van de wettekst?
De gemeente Hengelo heeft meegewerkt aan de reactie van de VNG. In aanvulling op deze landelijke reactie, deze lokale reactie.
Voor wat betreft de uitvoeringslasten het volgende. In het verleden was de aanbieder verantwoordelijk voor het aanleveren van de informatie aan het CAK. We lezen in artikel 2.1.5. dat de gemeente verantwoordelijk is voor het innen van de eigen bijdrage voor de algemene voorziening. We kunnen ons voorstellen dat onze toekomstige leverancier voor basisondersteuning de informatie doorgeeft aan het CAK en het CAK de bijdrage int bij de inwoner. Dit ook om stapeling en dubbele lasten voor inwoners die gebruik maken van een combinatie van algemene en maatwerkvoorzieningen te voorkomen.
Vraag2
Wat is uw reactie op het ontwerp van de memorie van toelichting?
We vragen ons af waarom gekozen wordt voor een maximale eigen bijdrage voor mensen met een hoger inkomen. De hoogte van dit bedrag is zodanig laag dat we als gemeente voor dit bedrag geen passende ondersteuning kunnen bieden. We verwachten dan ook niet de uitgaven in eenzelfde omvang naar beneden te kunnen brengen als de uitname uit het gemeentefonds, als wordt uitgegaan van uitstroom in dezelfde omvang als de instroom die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden onder andere regelgeving. Dit lukt ons al helemaal niet als we in de transformatie zoals bij vraag 3 genoemd, afstappen van maatwerkvoorzieningen om dit meer en meer in de sociale basis te beleggen en we geen inkomensafhankelijke eigen bijdrage mogen vragen zoals voorgesteld in optie 1. We verwachten dan ook dat de -reeds doorgevoerde uitname uit het gemeentefonds niet zal aansluiten bij de daadwerkelijke praktijk, waardoor we willen aansluiten bij de reactie van de VNG waarin wordt gepleit voor uitname op basis van daadwerkelijke realisatiecijfers.
Vraag3
Voor de eigen bijdrage voor algemene voorzieningen zijn twee beleidsopties opgenomen die ter internetconsultatie worden voorgelegd (zie hiervoor paragraaf 3.3. in de Memorie van toelichting). Wat is uw reactie op de twee opties?
De gemeente Hengelo werkt aan het versterken van de sociale basis in lijn met de afspraken in het integrale zorgakkoord en gezond en actief leven akkoord. Hiervoor werkt zij aan een transformatie waarbij inwoners in de sociale basis kunnen worden geholpen. Als dat niet voldoende is kan er gebruik worden gemaakt van een algemeen toegankelijke basisondersteuning. Waardoor een zo klein mogelijke groep inwoners nog gebruik hoeft te maken van een maatwerkvoorziening.
Dit zal op termijn een verschuiving betekenen van maatwerkvoorziening naar algemene voorziening. Waarbij we ons kunnen voorstellen dat er een groep inwoners is, waarvoor deze algemene voorziening passend is, maar die ook in staat zijn om een hogere bijdrage te leveren aan de kosten van de algemene voorziening. Dat maakt dat we groot voorstander zijn van optie 2 in het wetsvoorstel. Hiermee blijft de ruimte voor de gemeenteraad om bij een duurzame hulpverlenersrelatie en als dat voor de inwoner ook draagbaar is, een hogere eigen bijdrage te vragen.