Wijziging Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek

Reactie

Naam Portaal Leiden (Drs L.E. Plekker)
Plaats Leiden
Datum 23 mei 2013

Vraag1

Er wordt een reactie gevraagd op het wetsvoorstel tot uitbreiding van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek.
De ´Rotterdamwet´ is een bekend voorbeeld, maar er zijn ook andere initiatieven waarbij politie en corporatie kandidaten met criminaliteit of overlast screenen. Het weren van mensen is wellicht niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Er is sprake van vrijheid van vestiging. Het is evident dat het uitsluiten van huishoudens in een wijk of buurt een verregaande beperking van de vrijheid is. Het betekent voor Portaal overigens niet dat gemeenten en corporatie geen regels mogen stellen. Alleen bij zwaarwegende redenen mogen beperkingen aan de vrijheid van vestiging worden opgelegd.

Het weren van mensen met een crimineel verleden, zonder werk of met een beperkt inkomen blijkt uit onderzoek geen garantie voor de toekomst te zijn. Een veroordeling wegens geweld of inbraak in het verleden betekent niet dat door de komst van deze huurder de veiligheid in de wijk / buurt zal verslechteren. En dan nog: mensen met een crimineel verleden moeten ergens kunnen wonen. Voor zover Portaal bekend is, zijn er geen overtuigende onderzoeken die aantonen dat het weren van deze huurders bijdraagt aan zichtbare en meetbare verbeteringen van de leefbaarheid en veiligheid. In deze wijken /buurten spelen al problemen bij zittende huurders en aan deze problemen doe je niets door deze mensen te weren.

In de wijk zelf kan het uitsluiten van mensen met een crimineel verleden op steun rekenen en ook bij mensen die in de wijk zelf werken. Het is raadzaam na te denken hoe je het instrument inzet en waarom. Bovendien moet gekeken worden naar wat je mag verwachten. Bescheidenheid lijkt op zijn plaats. Vooralsnog proberen we andere instrumenten in te zetten, zoals:
- Intakegesprekken voor nieuwe huurders in een complex waar veel kwetsbare bewoners wonen
- Verhuurdersverklaring van vorige verhuurder m.b.t. “goed” gedrag
- Soms 2e kansbeleid als het mis gaat: andere woning met een nieuw huurcontract onder strenge voorwaarden
- 3- partijenovereenkomsten voor bijzondere doelgroepen waarbij een instelling zorg/ondersteuning levert.

Goed monitoren draagt bij aan het zichtbaar maken van de effecten en aan het draagvlak. Voor het komende jaar denken wij dan ook dat meer analyse en een dergelijke monitoring nodig is, plus meer afstemming met andere corporaties. Het belangrijkste is misschien nog wel dat het weren van huishoudens in een wijk alleen werkt als je kiest voor een brede aanpak in de wijk.