De wet democratisering waterschappen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Feanwâlden
Datum 23 juli 2020

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Heel veel inzenders in de consultaties willen de geborgde (landbouw-)zetels handhaven omdat daar veel kennis zou zijn boven de leden van gekozen zetels. Dat is niet zo: gekozenen en geborgden hebben gemiddeld even veel kennis. Gekozenen weten ook wel over landbouw, natuur en bedrijven, daarvoor hoef je geen boer, natuurbeheerder of fabrieksdirecteur te zijn . De geborgde fracties opereren net zo als de gekozen fracties, of sluiten zich aan bij gekozen fracties. Wel betekenen de geborgde zetels dat de verhoudingen in het waterschapsbestuur anders worden dan de verkiezingsuitslag aangeeft. Dat is niet democratisch.
Als voorbeeld in het huidige systeem: een landelijke politieke partij kreeg door verkiezingen 3 zetels, met geborgd erbij werden het 6. Een landelijke waterschapspartij kreeg door verkiezingen 3 zetels door aansluiting uit geborgd 5.
In gekozen fracties zijn er ook mensen van de landbouw, die werken binnen bedrijven of kennis van de natuur hebben . Ook politieke partijen zorgen zo dat deelbelangen meetellen in het algemene belang. Geborgde zetels zijn totaal overbodig.
De laatste tien jaar is het waterschap van een peilbeheerder een volwaardig overheidslichaam geworden naast provincie en gemeente. Energietransitie, klimaat, primaire keringen, ruimtelijke ordening ( ruimte voor water ).
Goed in het voorstel is dat de vervallen zetels niet worden ingevuld. Dat kan best dat in plaats van 30 er 23 besturders komen, of van de 23 er 17. Een waterschap heeft maar twee beleidsterreinen: watersysteembeheer en zuivering. Bij een gemeente zijn er wel tien.
Kortom: een goed voorstel.

Bijlage