Wet passende eigen bijdrage huishoudelijke hulp

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Enschede
Datum 9 december 2022

Vraag1

Welke opmerkingen heeft u bij het Wetsvoorstel eigen bijdrage huishoudelijke hulp?
- kies voor één eigen bijdrage systeem zowel voor huishoudelijke hulp als voor hulpmiddelen en woningaanpassingen. Dit om discriminatie op beperking te voorkomen. Daarnaast laat de derde monitor zien dat er een stijging is van 21 miljoen in de kosten voor de hulpmiddelen en woningaanpassingen. Deze stijging van het gebruik leidt ook tot een extra belasting van het zorgstelsel, waar dit wetsvoorstel voor ontwikkeld is.
- Kies een uniform geautomatiseerd systeem voor pauzering eigen bijdrage. We vinden het onterecht dat de inwoner verantwoordelijk wordt gemaakt voor het pauzeren van de eigen bijdrage als de aanbieder niet levert. Deze verantwoordelijkheid hoort bij de aanbieder. Volgens ons kan en moet dit uniform geregeld worden via I-Wmo berichtenverkeer.
- Verlaag het gemeentefonds zodra de financiële effecten duidelijk zijn.
Het is een aanname dat dit wetsvoorstel leidt tot een besparing van 95miljoen. In het verleden zijn prognoses rond het gedragseffect van het abonnementstarief verkeerd ingeschat. Daarom stelt de gemeente Enschede voor om eerst te kijken wat daadwerkelijk de financiële resultaten zijn, voordat over gegaan wordt op korting op het gemeentefonds op basis van de werkelijke effecten.

Vraag2

Verwacht u dat het wetsvoorstel effect zal hebben op u of uw organisatie, en zo ja, op welke manier? Zijn er effecten van het wetsvoorstel die niet beschreven staan in de toelichting en zo ja, welke zijn dit?
- We verwachten een beperkte remmende werking bij nieuwe aanvragen met name bij inwoners in de hogere inkomenscategorieën.
- We verwachten dat deze remmende werking kleiner is dan begroot omdat er sterke tekorten zijn in beschikbaar personeel in de huishoudelijke hulp. Zowel bij aanbieders als particuliere hulpen.
- In de begroting is voor de gemeente Enschede een structurele korting van bijna 1 miljoen euro begroot vanaf 2025. Gezien de lage SES van inwoners met een hulpvraag in onze gemeente, verwachten we niet dat het gedragseffect behaald zal worden. Het gevolg is dat deze maatregel kan leiden tot extra bezuinigingen in het sociaal domein met een mogelijke versobering van het voorzieningen niveau tot gevolg. Waarbij juist dit voorzieningenniveau als oplossing wordt gezien voor besparingen in de zorg (IZA etc.) en andere domeinen (Langer zelfstandig thuis wonen etc.).

Vraag3

Welke suggesties en verbeteringen stelt u voor bij het Wetsvoorstel eigen bijdrage huishoudelijke hulp?
- hanteer een andere definitie voor huishoudelijke hulp. In de voorgestelde definitie wordt uitgegaan van een zeer beperkte definitie van huishoudelijke hulp. We stellen voor om dit aan te passen naar de definitie in de Wmo en memorie van toelichting en aan te passen naar: een algemene voorziening, maatwerkvoorziening of persoonsgebonden budget waarvan onderdeel uitmaakt het schoon- en leefbaar houden van de woning van een cliënt.
- Maak geen uitzondering voor meerpersoonshuishoudens waarvan één of beide partners nog niet de AOW-Leeftijd heeft bereikt. Deze uitzondering leidt tot onnodige discriminatie voor alleenstaanden en ouderen. Daarnaast zou de norm voor de eigen bijdrage het beschikbare inkomen moeten zijn, niet de leefsituatie en leeftijd van de inwoner. Wij adviseren dan ook om artikel 3.8 lid 3 sub f vanuit Besluit Wmo te schappen.

Bijlage