Wet passende eigen bijdrage huishoudelijke hulp
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Gouda
|
Datum
|
12 december 2022
|
Vraag1
Welke opmerkingen heeft u bij het Wetsvoorstel eigen bijdrage huishoudelijke hulp?
Het wetsvoorstel is onder andere gebaseerd op de jaarlijkse monitor abonnementstarief. Het is een omissie dat in dit onderzoek naar de gevolgen van het abonnementstarief geen onderscheid is gemaakt tussen mensen die levenslang en levensbreed afhankelijk zijn van hulpmiddelen en voorzieningen, en mensen die daarvan afhankelijk worden als gevolg van ouderdomsbeperkingen.
Nu worden de gevolgen van het abonnementstarief op de eerst genoemde groep niet duidelijk. En geeft de monitor een algemene conclusie, die waarschijnlijk helemaal niet van toepassing is op de eerst genoemde groep. Uit de monitor van het abonnementstarief blijkt immers dat bij een aanzienlijk deel van de populatie die een beroep doet op de Wmo, onder wie cliënten met een chronische ondersteuningsbehoefte, van calculerend gedrag in het geheel geen sprake is.
De herinvoering van een inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor huishoudelijke hulp is bedoeld om ervoor te zorgen dat midden en hogere inkomens minder een beroep zullen doen op de Wmo.
Maar mensen met een beperking , ook de meer draagkrachtige groep, kun je niet afremmen want zij hebben die zorg gewoon nodig. Net als het eigen risico in de Zorgverzekeringswet, die zijn zij altijd kwijt. Dit geldt ook voor huishoudelijke hulp, dit is geen luxe voor mensen met een beperking maar noodzakelijke hulp. Dus voor mensen met een beperking is het geen remmiddel maar een boete voor gehandicapt of ziek zijn.
Vraag2
Verwacht u dat het wetsvoorstel effect zal hebben op u of uw organisatie, en zo ja, op welke manier? Zijn er effecten van het wetsvoorstel die niet beschreven staan in de toelichting en zo ja, welke zijn dit?
Het gevolg van de herinvoering van een eigen bijdrage voor hulp bij het huishouden is dat mensen met een levenslange en levensbrede beperking weer een hoge eigen bijdrage moeten gaan betalen, boven op alle andere zorgkosten die deze groep al heeft. Alleen de mensen die slechts een paar uur huishoudelijke hulp nodig hebben zullen zich wenden tot het zwarte circuit. Mensen die levenslang en levensbreed deze hulp nodig hebben, zijn de dupe. Want zij hebben geen keus om af te zien van huishoudelijke hulp of zich te wenden tot het zwarte circuit, omdat zij vaak veel meer uren dan een paar uur hulp bij het huishouden per week nodig hebben.
Vraag3
Welke suggesties en verbeteringen stelt u voor bij het Wetsvoorstel eigen bijdrage huishoudelijke hulp?
Maak in het wetsvoorstel onderscheid tussen de groep levenslang levensbreed en mensen die beperkingen krijgen op grond van ouderdom. De groep levenslang/levensbreed omvat mensen die hun leven lang afhankelijk zijn van hulp en voorzieningen, op alle levensterreinen. Het gaat om ongeveer 19.000 mensen (2019). Dit is een duidelijk andere groep dan mensen die op latere leeftijd ouderdomsbeperkingen krijgen en een beroep gaan doen op de overheid.
Als je levenslang en levensbreed zorg en voorzieningen nodig hebt, dan heb je een leven lang te maken met een forse stapeling van extra (zorg) kosten. Het (her)invoeren van een eigen bijdrage zal deze stapeling van kosten doen stijgen. Dit creëert nog meer maatschappelijke ongelijkheid. Door kosten die handicap gerelateerd zijn maatschappijbreed te dragen, m.a.w. door deze groep niet te laten betalen voor hun ziekte of handicap, ontstaat voor hen een financieel gelijkwaardige situatie.