Wet GDI
Reactie
Naam
|
Gemeente Enschede (ir H.J. Koenders)
|
Plaats
|
Enschede
|
Datum
|
29 maart 2017
|
Vraag1
Welke (categorieën van) BSN-gerechtigde organisaties moeten, gelet op de aard van hun dienstverlening, worden aangewezen, opdat ze binnen de werkingssfeer van het wetsvoorstel komen te vallen?
Dit hebben wij niet concreet in een lijst voorhanden. We denken in de richting van organisatie die een 'mijn-loket' hebben (bijvoorbeeld belastingen, gezondheidszorg, sociaal domein, verzekeringen, begrafenisondernemers, onderwijs).
Vraag2
Uitvoerbaarheid: welke betekenis en gevolgen heeft de acceptatieplicht voor (semi)overheden, mede in relatie tot interoperabiliteit, tarifering en de uitfasering van het huidige DigiD en de ambitie om (semi)overheden zo eenvoudig mogelijk te kunnen laten aansluiten op de verschillende erkende authenticatiemiddelen?
1. De vele toegangsmiddelen die erkend zijn en nog kunnen worden, heeft een risico van onoverzichtelijkheid (warboel).
2. En tevens bron van mogelijke technische problemen die weer risico zijn voor de interoperabiliteit. Voor dit laatste vragen wij specifiek aandacht in de afzonderlijke ingestuurde reactie op de consultatie op 29 maart 2017.
3. Om verwarring bij klanten te voorkomen (en daarmee de herkenbaarheid en betrouwbaarheid te vergroten) stellen wij voor dat het ministerie een verplicht format vaststelt voor opbouw en naamgeving van inlogschermen voor alle organisaties die vallen onder de Wet GDI
Vraag3
Hoe beoordeelt u de onderwerpen die in de uitvoeringsregelgeving zullen worden geregeld en de overwegingen daarbij? Zie ook een eerste concept-versie van eisen aan diensten in de authenticatieketen (link is toegevoegd).
We hebben nog de volgende opmerkingen:
1. Als een klant ons belt over een toegangsmiddel dat niet functioneert, kunnen wij de klant niet helpen anders dan doorverwijzen. Wij vragen daarom aandacht voor het opvangen van dit soort vragen.
2. Wij bepleiten ernstig dat elke ontsluitende dienst alle inlogmiddelen zou moeten kunnen leveren, zodat het voor ons als gemeente (maar ook voor andere organisaties, zoals fysiotherapeuten) nog enigszins overzichtelijk blijft in de contracten en afspraken.
3. Wij merken op dat voor bedrijven minder aandacht is dan voor burgers. Dat uit zich bijvoorbeeld dat bedrijven de keuzevrijheid voor een inlogmiddel niet hebben, maar met eHerkenning moeten blijven werken. Dit terwijl wij als gemeente merken dat bedrijven nog heel veel drempels ervaren met het werken met dit inlogmiddel.