Wet gelijke kans op doorstroom vmbo-havo
Reactie
Naam
|
Vereniging Openbaar Onderwijs (directeur R van Dijk)
|
Plaats
|
Almere
|
Datum
|
26 maart 2018
|
Vraag1
Ziet u, naast wat er in dit wetsvoorstel wordt geregeld, nog mogelijkheden om leerlingen en ouders goed voor te bereiden op een zo soepel mogelijke doorstroom van vmbo tl en gl naar havo?
Een actieve rol van de MR van de school om enerzijds het contact met het bevoegd gezag hierover op gang te brengen en over de stappen en ontwikkelingen geïnformeerd te worden. Anderzijds om vanuit de O/L-geleding samen met de P-geleding ouders te informeren over deze nieuwe mogelijkheden van doorstroming en begeleiding tijdens het proces in leerjaar 2 en 3 VMBO-TL en -GL.
Vraag2
Kunt u aangeven wat er voor scholen nodig is om de maatregel uit dit wetsvoorstel goed uit te kunnen voeren?
Ambitie om vanuit de kansen van de leerlingen te denken. Niet zozeer het eigen (school)imago met minder of meer doubleerders moet leidend zijn, maar wel de mate waarin het bieden van kansen aan leerlingen vanuit VMBO-GL en -TL succesvol is geweest (of niet). Onderwijs is kansen bieden, niet kansen ontnemen. De Inspectie houdt daarmee rekening staat te lezen in het wetsvoorstel. Dat is fijn voor de scholen. De overheid zou de scholen waar zich bovengemiddeld veel VMBO-leerlingen melden voor Havo-vier extra steun moeten bieden. Na een overgangsperiode van bijvoorbeeld vier jaren met steun en support van een Expertgroep kan worden bekeken of die scholen en daardoor de leerlingen baat hebben gehad bij die steun.
Vraag3
Om in aanmerking te komen voor een gelijke kans op doorstroom wordt er op dit moment aan gedacht van de vmbo tl- en gl-leerling te verlangen dat deze met succes eindexamen gaat doen in een extra algemeen vormend vak. Dit moet nog nader worden uitgewerkt in een wijziging van het Inrichtingsbesluit WVO. Waarmee moet in dat traject volgens u rekening worden gehouden?
Wanneer een school bijvoorbeeld door ruimtegebrek toch een selectie moet maken vanuit de aangemelde Havo-vier leerlingen, dient te worden voorkomen dat de VMBO-TL en -GL alsnog een specifieke plek krijgen binnen die selectie. Een eerlijke loting is dan aan de orde zeker wanneer sprake is van leerlingen van buitenaf, dus van een andere school. Externe instromers zouden evenveel rechten moeten hebben als interne doorstromers. Dat borgen vraagt mogelijk een aanscherping van het Inrichtingsbesluit WVO.