Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Reactie
Naam
|
gemeente Putten (B.R. den Boer)
|
Plaats
|
Putten
|
Datum
|
4 juli 2014
|
Vraag1
Wat is uw zienswijze ten aanzien van dit wetsvoorstel?
• Gemeente houdt na de wetswijziging ook toezicht op de uitvoering van de omgevingsvergunning o.a. vwb locatie, omvang, uiterlijk bouwwerk (aspecten bestemmingsplan, welstand). Deze kosten komen nog steeds terug in de leges. Ik vraag me af in hoeverre er voor alle partijen sprake van efficiency winst als er eerder meer dan minder toezichthoudende partijen een taak hebben tijdens de realisatie van het bouwwerk.
• Als gedurende de realisatiefase bij een bezoek van de gemeentelijke toezichthouder zaken kunnen worden geconstateerd op het gebied van bouwtechnische aspecten, wordt de gemeente geacht dit ook te constateren en de kwaliteitsborger hierover te informeren dan wel in te grijpen met bijvoorbeeld een bouwstop?
In dat geval zal van de gemeentelijke toezichthouder competenties worden verwacht die op grond van de achterblijvende taken in theorie niet behoeft te hebben. In hoeverre neemt voor de gemeente dan de kosten voor toezicht af?
• Op dit moment is de bouwer van een vergunningsvrij bouwwerk (o.a.: uitbreiding hoofdgebouw, nieuwbouw schuur, dakkapel) ervoor verantwoordelijk dat er conform het Bouwbesluit wordt gebouwd, ook al hoeft hij vooraf geen aanvraag om omgevingsvergunning in te dienen. Geldt de voorgestelde verbodsbepaling ex artikel 7ac (kortweg: je mag niet bouwen zonder een instrument voor kwaliteitsborging die wordt toegepast door een kwaliteitsborger) derhalve ook voor bouwwerken die vergunningsvrij mogen worden opgericht? Als dat het geval is, in hoeverre wordt voorkomen dat voor deze categorie bouwwerken de kosten voor de bouwer toenemen ten gevolge van de wetswijziging?