Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Reitdiep College (C Bax)
Plaats Groningen
Datum 3 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee. Onzin. Als leraar geef ik veel lessen aan volle klassen. Het werken aan professionele ontwikkeling schiet er stelselmatig bij in. Het verplichte register zal er vooral voor zorgen dat de schoolleiding nòg meer dan nu ons op een studiemiddag een verplichte schoolbrede cursus voorschotelt.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee, echt niet. De borging van de professionele ruimte op schoolniveau is veel te mager. De zeggenschap van de leraar zou wettelijk duidelijk omschreven moeten worden.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Nee. Hoezo? Schandpaaleffect? Bah. Waarom niet gewoon een korting op de Lumpsum per on-, onder- of scheefbevoegde? Zonder uitzonderingen, dus gewoon duidelijkheid?

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Nee. Als de inspectie nu al geen antwoord heeft op de vele lessen die door onbevoegde, scheefbevoegde en onderbevoegde leraren worden gegegeven, dan lijkt het niet zo zinvol dat het Onderwijstoezicht zich gaat richten op het uitsluiten van de leraar die weliswaar de juiste bevoegdheid heeft, maar die niet voldoende nascholing heeft gevolgd.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Niet. Het register moet er alleen zijn voor bevoegde docenten. De medisch student staat ook niet in het BIG-register.