Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Rijnlands Lyceum (Drs MHCM Spierings)
Plaats Oegstgeest
Datum 12 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ja. Daarnaast mist het instrument 'register' momenteel een poort naar verdere promotie en onderzoek onderwijs voor reeds hoogopgeleide en ervaren LD-docenten.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Ja. Daarnaast ontbreekt een duidelijk omschreven lijst van mogelijke manieren van scholing. Het gevolgd hebben van opleidingen of het jezelf online internationaal scholen of lid zijn van lerende netwerken bijvoorbeeld, verschilt in waarde, wie bepaalt dat? Het 'jezelf scholen' verloopt steeds minder via opleidingen, zeker als je al alle opleidingen hebt afgerond voor je 40ste.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ja.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Ja.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zij-instromer met titelatuur / voor-opleiding.