Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Martinuscollege (dhr. M.A.M. Schopmeijer)
Plaats Grootebroek
Datum 28 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Dat hangt er sterk vanaf of schoolleidingen het lerarenregister zullen meenemen in de gesprekkencyclus (functioneringsgesprekken).
Ook zou het aanleveren van bewijzen ten aanzien van het werken aan de professionele ontwikkeling van invloed moeten zijn op loonontwikkeling en bevordering naar een hogere functieschaal.
In uiterste gevallen zou het salaris van leraren die geen inspanningen willen of kunnen leveren ten aanzien van hun persoonlijke ontwikkeling op een bepaald niveau 'bevroren' moeten kunnen worden.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
De versterking van de positie in de school is niet interessant: binnen de school is wel duidelijk dat leraren een sleutelpositie innemen.
Maar wellicht dat hierdoor externe druk op de schoolleidingen komt om de professionele ontwikkelingen van hun leraren te vergroten en daar tijd en geld voor beschikbaar te stellen.
Het zou mooi zijn wanneer hiermee ook het 'aanzien' van de leraren buiten de school vergroot zou worden. Maar dan moet deze ontwikkeling op de één of andere manier ook zichtbaar gemaakt worden.
Ik denk hierbij aan een vorm van Investors in People, zoals dat in Schotland op een aantal scholen werkt. Ook zouden scholen een openbaar certificaat moeten kunnen krijgen waaruit blijkt dat ze expliciet aandacht schenken aan de ontwikkeling van hun leraren.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
ja.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
ja

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zij-instromers kunnen geen toegang krijgen tot het lerarenregister vóórdat ze hun bevoegdheid hebben behaald.