Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam Aventus (MEd GH Tyndall)
Plaats Apeldoorn
Datum 30 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ja, ik denk dat het nodig is om te verplichten, dan moet er ook voldoende tijd beschikbaar worden gesteld door de leiding. Dit zal gunstig gaan werken. Er dient wel een actieve scholing aan verbonden te zijn.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Ja, er is nu teveel onduidelijkheid. Criteria en definities geven richting aan de professionalisering. Ik vind dat de schoolleiders hierover een verplichte bijscholing moeten krijgen: welke leiderschapsstijl past hierbij en hoe coach je en organiseer je dit?

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Ik vind dat er ook ruimte moet zijn voor de vakinhoudelijk sterke mensen. Taalbeheersing en vakkennis zijn aantoonbaar uit onderzoek belangrijker dan didactiek!
Nu neemt het mbo geen ervaren vakmensen meer aan uit angt voor de komende regels...

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Ja

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Er moet uitzondering gemaakt kunnen worden voor vakspecialisten. Bijv verloskundige die een aantal lessen geeft, een ervaren vakspecialisten moet een geschiktheidsverkkaring kunnen krijgen. Geef criteria voor de vakspecialisten.