Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam De Mavo Vos (Rob Schriel)
Plaats Vlaardingen
Datum 4 februari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Nee
Niet zolang er geen goede invulling gegeven wordt aan gesprekken en je als leraar zeggenschap hebt op welke scholing je volgt en de manier waarop.
Wat is goede scholing en wordt als zodanig geaccepteerd.
Registratie biedt geen enkele garantie voor professionele ontwikkeling. Aanwezigheid zonder actieve deelname, zoals binnen advocatuur en notariaat zijn hier voorbeelden van.

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Nee er is onvoldoende basis voor de zeggenschap van de leraar in de eigen scholing.

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Nee, want er niet iets wezenlijk verandert waardoor dezelfde uitzonderingen als nu mogelijk zijn.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
Nee
Op die manier wordt er ingegrepen in het hoe van het onderwijs, dit ligt bij de school. Onbevoegdheid, geen registratie of acheterstand op welke norm dan ook zegt niets over de kwaliteit van het onderwijs.

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Mocht er al sprake zijn van en register dan moet deze alleen gelden voor bevoegde leraren. Het behalen van een bevoegdheid geeft dan het recht om je te mogen registreren.