Wet op het lerarenregister
Reactie
Naam | drs. M. Steenkamer |
---|---|
Plaats | Arnhem |
Datum | 2 februari 2015 |
Vraag1
Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?Ja mits de docent in het bijzonder en de beroepsgroep in het algemeen zelf bepalen welke scholing er wordt gevolgd cq op welke wijze hij/zij werkt aan de professionele ontwikkeling. Niemand uit "het veld" zit te wachten op de zoveelste scholing door externe bureaus vaak verzorgd door mensen die niet of nauwelijks onderwijs ervaring hebben. Het lerarenregister is voor en door leraren, geen speeltje van directie of schoolbestuur. Uiteraard moet de docent voldoende tijd krijgen om zich te scholen, de professionaliteit op peil te houden. Vastleggen in de CAO, niet overlaten aan overleg tussen werkgever en werknemer.
Vraag2
Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?ja, mits er alleen bevoegde docenten worden toegelaten en er niet alleen plichten-voor de docent-in zijn opgenomen maar ook afdwingbare rechten.
Vraag3
Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?Ja, mits daar consequenties aan worden verbonden. De onbevoegde docent mag niet ingeschreven worden in het register, hij/zij moet binnen een vastgestelde periode de bevoegdheid halen en de school met de werknemer daarvoor in de gelegenheid stellen.
Vraag4
Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?vraag is mij niet duidelijk.
Vraag5
Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Zie ook bovenstaand: het register alleen openstellen voor bevoegde docenten. Geen aspirantregister, voorlopige toelating .....Eventueel voor MBO een apart register met een aparte status in het leven roepen.