Wet op het lerarenregister

Reactie

Naam hooghelandt (g de greef)
Plaats amersfoort
Datum 27 januari 2015

Vraag1

Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?
Ja maar op een volledig verkeerde wijze! Verder is er geen aantoonbaar verband tussen de opleiding van een docent en zijn bekwaamheid. Verder gaat de ontwikkeltijd altijd ten koste van de contact tijd met de leerling. Een docent die meer met zijn eigen carriere dan met met de carriere van zijn leerlingen bezig is naar mijn mening niet goed bezig. Verder zijn er al te veel formel zaken en daar gaan we er nog eens eentje bij brengen?!

Vraag2

Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?
Dat zou kunnen, maar het kan ook tegen je gebruikt worden!

Vraag3

Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?
Nee, en dat kunnen de schoolbesturen ook zonder deze regeling voor elkaar krijgen.

Vraag4

Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?
?

Vraag5

Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?

* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Niet opnemen