Wet op het lerarenregister
Reactie
Naam | Reynaertcollege (BSc J.W. van de Velde) |
---|---|
Plaats | Hulst |
Datum | 2 februari 2015 |
Vraag1
Denkt u dat met het voorgestelde wettelijk verplichte lerarenregister leraren adequaat worden gestimuleerd om stelselmatig te werken aan hun professionele ontwikkeling?Nee, wel dat het allerlei bureautjes zal stimuleren om allerlei leuke congresjes en cursusjes te gaan aanbieden die wel leuk staan in zo'n register.
Vraag2
Denkt u dat de drie elementen van het wetsvoorstel – lerarenregister, omschrijving van het beroep en professionele ruimte – bijdragen aan versterking van de positie van leraren in de school?Nee. Als heel het onderwijsveld roept dat bijvoorbeeld die rekentoets een kwestie is van het paard áchter de wagen spannen en die dan tóch doorgaat, dan mag eht onderwijsveld zich geminacht noemen door haar eigen ministerie en dan gaat eender welk register daaraan niets veranderen.
Vraag3
Denkt u dat met het zichtbaar maken van de mate waarin onderwijs wordt gegeven door leraren die nog aan de bekwaamheidseisen moeten voldoen, in het voortgezet onderwijs voldoende stimulans ontstaat om het onbevoegd lesgeven terug te dringen?Nee, elke school en ook de onderwijsinspectie weet nu al perfect welke lessen on- of onderbevoegd gegeven worden, en zal daaraan niets veranderen zolang daar nog wegen omheen zijn. Dat register gaat het niet winnen van het budget, en gaat ook geen lerarentekorten oplossen.
Vraag4
Ziet u de opname van de artikelen die zien op de vorm en inhoud van het lerarenregister in de Wet op het onderwijstoezicht als passend?Aangezien ik het hele register doelloos vind, nee.
Vraag5
Op basis van welke aanduiding van hun positie kan dit voorstel het beste recht doen aan de zij-instromers in het mbo?* zie toelichting op vraag 5 onder documenten.
Niet. Ik ben zelf afkomstig uit het zij-instroomtraject. Wettelijk mocht ik daarmee gedurende het traject voor de klas. Ik had daarmee een duidelijke positie, en ik zie niet hoe een dergelijk register daaraan wat veranderd zou hebben.